تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۰۹۶۷

زیارت امام حسین(ع) مقدمه عبودیت انسان است

زیارت امام حسین(ع) مقدمه عبودیت انسان است
آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد شب گذشته، هفتم مهر در نشست حماسه حضور که با موضوع فرهنگ‌سازی حضور آحاد مردم در کاروان‌های همایش بین‌المللی اربعین حسینی در شیراز برگزار شده بود، گفت: اربعین، یک اتفاق بزرگ و برتر از هر استثنا در دوران غیبت است یعنی یک انبوه و کثرت و اجتماع فرهنگی که بی‌نظیر و نقش‌آفرین در دنیای تشیع و جهان اسلام و بلکه در کل عالم بشریت است.

وی افزود: اجتماع اربعین، اجتماعی است که غربی‌ها اعتراف کردند عظیم‌ترین اجتماع مردمی صلح‌جویانه است که باید از تحریف مصون نگه داشته شود.

آیت‌الله ملک‌حسینی به حدیثی از ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: در حدیث آمده است هیچ انسانی به سمت حسین‌بن علی(ع) از خانه خارج نمی‌شود مگر اینکه به گام اول گناهان او بخشیده می‌شود یعنی حرکت به سمت اباعبدالله(ع) در هر جامعه‌ای که صورت می‌گیرد یک حرکت تطهیری و مغفرةالذنوب است یعنی پاک شدن گناهان، به عبارت دیگر روی کردن به سیدالشهدا(ع) به مثابه تحول تمام عیار انسان در جامعه است و اگر جامعه زائر بسازیم یعنی جامعه‌ای ساخته‌ایم که مشمول مغفرت خداوند هستند این جامعه نیز با گذشته متفاوت خواهد بود و چنین جامعه‌ای پاک و رو به تعالی است.

منتخب مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان ادامه داد: در ادامه حدیث آمده است هیچ گامی از گام دیگر برداشته نمی‌شود مگر اینکه این گام تقدیس می‌شود یعنی فراتر از مغفرت، تنزیه می‌شود و وقتی کسی تنزیه شد، آینده او هم تضمین شده است.

وی اظهار کرد: مقامی که برای انسان زائر ایجاد می‌شود شبیه مقام بزرگ نبی خدا، حضرت موسی(ع) است اما با این تفاوت که مناجات حضرت موسی(ع) یک مکالمه است اما مناجات انسان عاشق امام حسین(ع)، مناجات مفاهمه (ارتباط بر پایه تفاهم) است.

آیت‌الله ملک‌حسینی با بیان اینکه اگر زائر برای استمداد از خداوند حرکت می‌کند، در نقطه زیارت، خداوند با او سخن می‌گوید، گفت: این‌ها همگی نشان‌دهنده آن است که زیارت امام حسین(ع) مقدمه عبودیت انسان است.

زیارت امام حسین(ع) یک تجربه معمولی در دنیای انسانیت نیست
رئیس مدرسه علمیه خان شیراز با اشاره به اینکه فردی که زائر امام حسین(ع) است،‌ اراده او با اراده خداوند پیوند می‌خورد و یک انسان فاعل، مؤثر و فعال می‌شود، گفت: زیارت امام حسین(ع) یک امر ساده و تجربه معمولی در دنیای انسانیت نیست بلکه شاید این تجربه متفاوت از زیارت حضرت پیامبر(ص) و اولیای دیگر باشد و این تفاوت نیز نظر شخص من نیست بلکه تفاوت تمام‌عیاری است که روایات بر آن صحه گذاشته‌اند و دین‌شناسی ما بر پایه آیات و روایات است نه بر پایه تفکرهای خودمان یا تحلیل‌هایی بر پایه ذهنیاتمان.

وی ابراز کرد: وقتی زیارت به این عظمت است تلاش برای شکل گرفتن این زیارت و ایجاد تحول در جامعه ایمانی بلکه در جامعه انسانی است؛ بنابراین همه باید در این جهت گام برداریم.

آیت‌الله ملک‌حسینی کارکرد فرهنگی چنین سیری به سمت امام حسین(ع) را خروج، حرکت، وصول و رجوع دانست و گفت: آنچه در این زیارت اتفاق می‌افتد این است که این زیارت یک مبدأ و منتها دارد، مبدأ خانه، مسجد و شهر اوست و مقصد زیارت امام حسین(ع) و وصل به قبر اوست اما بازگشت به مبدأ دارد پس یک حرکت سیر وصول و رجوع است و اگر نتوان از این زیارت‌ها استفاده تمام‌عیار فرهنگی کرد نتوانستیم اهداف این زیارت مقدس را به‌دست آوریم.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه باید به زیارت امام حسین(ع) توجه کنیم، گفت: به شیوه گفتار، انتخاب رفقای زائر، نحوه ورود به کربلا و حرم و تمام شیوه‌هایی که برای زیارت امام حسین(ع) آمده است باید توجه کرد تا به نتیجه رسید، به عبارتی کارکردهای فرهنگی این زیارت در این است که یک زائری که می‌خواهیم او را فرابخوانیم تا به زیارت رود چگونه باید رود و چه باید در مسیر و مقصد کند و چگونه باید برگردد.

وی به برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: این نشست تنها برای جمع‌آوری کمک و تکثیر انسان‌های زائر نیست بلکه هدف این کارکرد فرهنگی نیز هست.

آیت‌الله ملک‌حسینی نکته دیگر این نشست را بحث روایت‌گری زیارت امام حسین(ع) دانست و گفت: نکته اول بحث کارکرد فرهنگی زیارت و نکته دوم بحث نه رجوع که وصول به نقطه بازگشت و آن روایت‌گری این زیارت است زیرا عاشورا با روایت‌گری کسانی که بازمانده آن بودند ماند و پیام‌آوران عاشورا حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بودند.

روایتگری زیارت امام حسین(ع) برای دیگران به لحاظ کارکردهای فرهنگی‌ آن
منتخب مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان اظهار کرد: زیارت امام حسین(ع) به لحاظ آن کارکردهای فرهنگی باید برای دیگران روایتگری شود؛ بنابراین بد نیست سنخ روایت‌گری‌هایی که در عرصه دفاع مقدس صورت گرفت تا نسل امروز به آنچه در دفاع مقدس رخ داد آشنا شوند، برای زیارت نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اساساً زیارت اربعین یک پیام‌رسانی و بازگویی عاشوراست،‌ گفت: اما همین پیام‌آوری و پیامبری و همین بازگویی این پیام، خود باید موضوع روایتگری باشد و چه زیباست که به افرادی که به زیارت می‌روند آموزش داده شود که چگونه تجربه‌های زیبای سفر و داده‌های خداوند در مناجات‌های مفاهمه که در حدیث بود، را روایت کنند.

آیت‌الله ملک‌حسینی بر لزوم توجه مسئولان به برگزاری تجمع بزرگ اربعین در کربلا تأکید کرد و گفت: کمک و حمایت مسئولان از این حرکت به معنای وابسته شدن این حرکت به مسئولان و دولت نیست و یک اشتباه بزرگ در ذهن ماست که در هر موقعیتی هستیم احساس می‌کنیم اگر مثلاً سازمان‌های مردم‌نهاد، ‌هیئت‌ها، مسجدها و تکایا از سرمایه‌های ملی و بیت‌المال استفاده کنند به معنی وابسته شدن آنها به بیت‌المال، دولت و حکومت است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مسئولان با شرف، پاک‌منش و متدین حتی متوسط و معمولی اگر به نهاد و مسجدی و پایگاهی کمک کنند، آنها وابسته به این حرکت می‌شوند نه اینکه حرکت‌ها به آن‌ها وابسته می‌شوند. کمک به مسجد و حرکت‌های مذهبی وابستگی مسئول، دولت و حکومت را به اینها ایجاد می‌کند زیرا اگر کسی به مسجد کمک کرد، طلبکار مسجد می‌شود و طلب مسجد نیز همان نمازخواندن و مسئله یادگرفتن در آن است؛ بنابراین مسئولان باید با افتخار به این حرکت‌ها خدمت کرده و خود را وابسته به چنین حرکت‌هایی کنند.

وی بر لزوم تصحیح نگاه‌ها در این زمینه تأکید کرد و گفت: کمک‌ها، جامعه مذهبی یا هیئت‌های مذهبی را وابسته نمی‌کند و باید نگاه را درست کنیم و دولت و حکومت را به مردم و مذهب پیوند زنیم.

ظرفیت هیئت‌های مذهبی
آیت‌الله ملک‌حسینی در ادامه به ظرفیت هیئت‌های مذهبی اشاره کرد و گفت: ظرفیت بالایی در هیئت‌های مذهبی که مقدس‌ترین نهادهای جامعه تا به حال بوده است، وجود دارد و کسانی قبل از انقلاب به یاد دارند اگر صدای مذهب بلند بود از این هیئت‌ها بلند بود و بعد از انقلاب صدای مذهب بدون گرایش به چپ و راست از هیئت‌ها بالاست؛ لذا هیئت‌ها ظرفیت بالایی هستند که وارد این عرصه شوند.

رئیس مدرسه علمیه خان شیراز اظهار کرد:‌ ظرفیت دیگری نیز وجود دارد که این‌ها نیز باید برای کمک به این مسئله دعوت شوند و آن سازمان‌های مردم‌نهاد است که تحت اشراف وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند.

وی ابراز کرد: در کنار هیئت‌ها که مقدس‌ترین نهاد در طول تاریخ شیعه هستند و هرگاه شیعه می‌خواسته حرکتی را آغاز کرده و پیامی را منتقل کند و مراجع می‌خواستند نقش‌آفرینی کنند، این هیئت‌ها وارد عرصه می‌شدند؛ امروز هیئت‌هایی نه به نام دین و مذهب و یک ظرفیت‌های نیمه فرهنگی و کمی مذهبی وجود دارد که باید با همجواری با هیئت‌های مذهبی و فراخواندن به چنین حرکت‌هایی، رنگ مذهبی آن‌ها قوی شود تا بتوان از ظرفیت آن‌ها در چنین حرکت‌هایی استفاده کرد.

آیت‌الله ملک‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به فرارسیدن عید غدیر و دهه ولایت اشاره کرد و گفت:‌ شیعیان هرچه دارند از غدیر و ولایت حضرت علی(ع) است و اصولاً انقلاب ما از ثمرات غدیر است.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت ما در برابر استکبار از آموزه‌های حضرت علی(ع) است، گفت: در روز عید غدیر نیز مانند سال‌های گذشته در مسجد فاطمةالزهرا(س) شیراز جشنی پرشکوه برگزار می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما