تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۰۵۸۸

تاکید سنگری بر لزوم مقابله با کتابسازی به ویژه در حوزه دین

تاکید سنگری بر لزوم مقابله با کتابسازی به ویژه در حوزه دین
محمدرضا سنگری، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات آیینی، درباره کتابسازی در حوزه آثار دینی گفت: یکی از مقوله‌های قابل بحث در حوزه نشر، بحث کتاب‌سازی‌ یا کتاب‌ربایی‌ است که برخی انجام می‌دهند و در مواقعی آثار دیگران را گرفته و مأخذ و منبع را هم ذکر نمی‌کنند.

وی با اشاره به دلایل این اقدام افزود: این افراد قدرت و توان تحقیق و پژوهش را ندارند و به ضعیف‌ترین و دم‌ دست‌ترین منابع مراجعه می‌کنند و طبیعی است که باید با آنها برخورد کرد؛ چرا که آسیب جبران‌ناپذیری بر اعتقادات و آگاهی جامعه می‌زنند.

سنگری در ادامه اظهار کرد: اگر در رابطه با این موضوع، مسئله این باشد که کتاب‌های ساده، قابل فهم و کم‌حجم برای نسل جدید و جوان جامعه از مسائل دینی فراهم شود، این موضوع مقوله دیگری است و کار بسیار خوبی است و صاحبنظران و صاحب‌ذوقان با شناختی که از مخاطبان امروزی دارند، باید چنین کتاب‌هایی را تدوین کنند.

وی با اشاره به کتابسازی با مفهوم سرقت ادبی و برداشت از کتاب‌های دیگران بدون اجازه مؤلف اظهار کرد: کتابسازی در چنین مفهومی که بخشی از کتاب را برداشت کنند یا از کتاب‌های دیگری جمع‌آوری کنند و کتاب ساخته و در تیراژهای بسیار وسیع پخش کنند، نوعی جنایت ادبی است.

سنگری در پاسخ به اینکه چه میزان با چنین آثاری مواجه بوده‌اید، گفت: این موارد را بسیار دیده‌ام و کتاب‌های بسیاری در میان آثار منتشرشده وجود دارد و حتی دیده‌ام که تمام یک اثر را، به اسم خود کار کرده‌اند و یا کمی آن را دست‌کاری کرده و به نام خود چاپ کرده‌اند و در روزگار ما فراوان از این موارد به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر با تأکید بر برخورد با کتابسازی به ویژه در حوزه دین بیان کرد: مسئولان فرهنگی باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته و در برخورد با آن جدیت کافی داشته باشند، چرا که رواج چنین مواردی نشانه نبود اخلاق در جامعه است و نظارت لازم در این زمینه وجود ندارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما