تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۲۵۷۴

جشنواره‌های آیینی نقطه قوت ادبیات دهه ۹۰ بوده‌اند

جشنواره‌های آیینی نقطه قوت ادبیات دهه ۹۰ بوده‌اند
نگاهی گذرا به جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شوند، نشان می دهد که جشنواره‌های بسیاری با رویکرد ادبیات دفاع مقدس همچون جایزه ادبی کتاب سال دفاع مقدس یا جوایزی چون «داستان کوتاه پایداری»، «شعر انقلاب»، «یوسف»، «حبیب غنی‌پور» و ... برگزار می‌شوند.

اما جشنواره های آیینی که اکنون در حوزه ادبیات برگزار می‌شوند، هنوز در حد و اندازه جشنواره‌هایی که نامی از خود در صفحه ادبیات کشورمان بر جا گذاشته‌اند، ظاهر نشده‌اند.

همچنین ممکن است اطلاع‌رسانی درباره آنان به درستی صورت نگرفته باشد و این نکته که اغلب آنها جشنواره های استانی بوده‌اند، مانع از مطرح شدن مناسب آنها شده است.

برای بررسی این موضوع به سراغ علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری رفته ایم تا با وی در این باره گفت‌وگو کنیم. متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

ـ آیا به عقیده شما در حوزه ادبیات آیینی اعم از شعر یا داستان دچار کمبود جشنواره‌ نیستیم و این حوزه با غفلت مسئولان مواجه نشده است؟
به نظر من این طور نیست، یعنی در این حوزه با کمبود جشنواره ادبی روبرو نیستیم. حتی شاید بتوان گفت که در حوزه ادبیات آیینی بیش از سایر حوزه‌ها جشنواره برپا می‌شود.
در سالهای اخیر بیشتر جشنواره‌ها متعلق به ادبیات آئینی بوده‌اند. برای مثال اغلب جشنواره‌هایی که در سال گذشته یا سال جاری برگزار شده‌اند به این حوزه تعلق دارند.

ـ اگر ممکن است عنوان چند جشنواره آیینی را که در دو سال اخیر در حال برگزاری بوده یا برگزار شده‌اند، ذکر کنید.
برای مثال می‌توان از جشنواره امام رضا(ع) در استان خراسان یاد کرد. همچنین جشنواره دیگری در استان شیراز با همین رویکرد برگزار می‌شود. «خاک و خورشید» از دیگر جشنواره‌های آیینی بود که در دزفول برگزار شد.
همچنین جشنواره «رسول مهربان» نیز از جمله این جشنواره‌هاست که داوری آن را بر عهده دارم. جشنواره آیینی دیگری نیز در سطح بین‌الملل در حال برگزاری است که مجمع تقریب مذاهب اسلامی آن را پیگیری می‌کند.
از سویی در یکی، دو ماه اخیر نیز حدود سه تا چهار جشنواره آیینی در حال برگزاری است که داوری آنها را برعهده داشته‌ام. شاید بتوان گفت که در طول سال، ده‌ها جشنواره برپا می‌شوند که رویکرد آیینی دارند. از این منظر این حوزه غنی است و با کمبود روبرو نیست.

ـ با توجه به جشنواره‌های متعددی که از سوی حوزه هنری برگزار می‌شوند، این مرکز در این باره چه اقداماتی انجام داده است؟
حوزه هنری هر هفته جلسات تخصصی را با رویکرد ادبیات آیینی برگزار می‌کند. این جلسات هر هفته با حضور علی انسانی و یوسفعلی میرشکاک در قالب جلسات نقد ادبیات آیینی برگزار می‌شوند.
به عقیده من حوزه هنری خیلی تخصصی در این حوزه وارد شده و مشغول به کار است. از سویی دفتر ادبیات آئینی با مسئولیت محمدرضا سنگری نیز در این باره مشغول به فعالیت است و می‌توان گفت علاوه بر اینکه کارهای تخصصی در این باره انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری مطلوبی نیز در این باره صورت گرفته است.
همچنین چنین جشنواره‌هایی در استان‌ها نیز در حال برگزاری هستند. یکی از نقاط قوت ادبیات ما در سال‌های اخیر و به ویژه دهه ۹۰، ادبیات آیینی بوده است که کارشناسان و فعالان در این حوزه بحق خوب حرکت کرده‌اند.
مردم نیز استقبال مطلوبی از این حوزه به عمل آورده‌اند. مردم بر اساس روحیه مسلمانی و اعتقادی که در این باره داشته‌اند، فعالیت‌های خوبی را در این باره از خود نشان داده و آثار مناسبی را ارسال کرده‌اند که همین موضوع نشان‌دهنده استقبال از چنین جشنواره‌هایی است.
در طول سال نیز حوزه هنری در استان‌ها جشنواره‌‌هایی را برگزار می‌کند. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز به مناسبت‌های مختلف جشنواره‌ها و برنامه‌هایی را در این باره دارد.
در حوزه‌های هنری استان‌ها نیز که شامل ۳۰ استان هستند، از خراسان شمالی تا خوزستان که به تازگی جشنواره‌هایی داشتند نیز می‌توان در این باره یاد کرد. می‌توان گفت که این برنامه‌ها در طول سال به عنوان برنامه منظم اکثر استان‌ها برگزار می‌شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما