تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
۰
کد مطلب : ۲۵۲۲۷

رونمایی از دو کتاب «آرایه‌های عقل و عشق» و «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» اثر علی‌اصغر موسوی

رونمایی از دو کتاب «آرایه‌های عقل و عشق» و «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» اثر علی‌اصغر موسوی
کتاب های «آرایه‌های عقل و عشق» و «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» اثر علی‌اصغر موسوی به تازگی در هشتمین همایش شعر انتظار استان مرکزی رونمایی شد.



«آرایه‌های عقل و عشق»، نخستین مجموعه شعر استاد سید علی اصغر موسوی، نظریه پرداز مکتب شعر دینی ایران است که دو فصل دارد: فصل اول، آیینه‌های حقیقت (۸۲ قطعه شعر دینی – آیینی، در رابطه با مدایح اهل بیت(ع)) و فصل دوم: آژنگ‌های طریقت (۲۸ قطعه شعر ترکیبی از غزل‌های عارفانه و عاشقانه).
این اثر منظوم براساس مولفه‌های نظریۀ مکتب شعر دینی در ایران سروده شده است. نظریه مکتب شعر دینی در ایران، از جمله نظریه‌های سرایندۀ اثر است که در پی معرفی و دکترین شعر دینی و مبانی اعتقادی آن در هنر دینی است.
این مجموعه شعر، چکیدۀ سه دهه فعالیت‌های ادبی ـ هنری شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی است که نخستین دفتر از مجموعه شعرهای سراینده بوده و دیگر دفترهای شعر از این شاعر در حال تدوین است.



کتاب «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» نیز نگرشی تازه به زندگی حضرت فاطمه(س)،  «الگوی بی‌بدیل» زن مسلمان دارد تا بانوان امروز به شکل بهتری بتوانند از زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی ایشان الگوبرداری کنند. از بخش‌های مهم این کتاب، تبیین موضوع ولایت با بهره‌گیری از خطبۀ مشهور و برخورد سیاسی ایشان با سلطه‌گران وقت است. با توجه به اینکه حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع)، نخستین زوج نمونۀ اسلام، در شمار نخستین نسل اسلام و مکتب‌آموختۀ قرآن و نبی اکرم(ص) هستند ـ جدای از بحث قدسی‌بودن منزلت آنها ـ سبک زندگی، نحوه اجرای فقه، عقاید و احکام اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی‌ ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این کتاب با بررسی موضوعات مطرح شده، نحوۀ زندگی حضرت زهرا(س)، الگوی بی‌بدیل و مادر تمام خوبی‌ها به نسل کنونی معرفی شده است.

سید علی‌اصغر موسوی شاعر، متولد ۱۳۴۵ در روستای چهارحد (خرقان استان مرکزی) است.
موسوی از جمله شاعران انقلاب اسلامی و از اعضا و مؤسسین انجمن‌های ادبی و قلم استان‌های قم و مرکزی است.

وی در طول «سه دهه» فعالیت مستمر در‌ زمینۀ ادبیات آئینی، تالیفات و کتب مختلفی در این زمینه داشته است. کتاب های آرایه‌های اخلاقی در متون دینی و ادب پارسی(مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، ۱۳۸۷)، از نیایش تا ملکوت (مرکز پژوهش‌های ‌اسلامی صدا و سیما،۱۳۸۸)، حج حقیقت جاودانه (مرکز پژوهش‌های ‌اسلامی صدا و سیما،۱۳۹۱)، فاطمه(س) الگوی بی‌بدیل (مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه، ۱۳۹۳)، آرایه‌های عقل و عشق(هاوژین، ۱۳۹۴)، فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها(هاوژین، ۱۳۹۴) از آثار این شاعر و پژوهشگر آئینی است.

وی همچنین مقالاتی در همین حوزه منتشر کرده است که نظریه مکتب شعر دینی در ایران، نظریه رعایت شأن ممدوح در هنر دینی، نقش تعقل و تخیل در هنر دینی، نقد نظری مهدویت در سبک خراسانی، مهدویت در سبک عراقی، غدیر در حدیقه سنایی غزنوی، جایگاه روزه در شعر و ادب فارسی، تحلیل مثنوی جام مرتضوی (بیدل دهلوی)، عرفان معیار در معرفت‌شناسی شیعی، مقولۀ بعثت در شعر معاصر (شکوه بشارت) از جمله ی این تالیفات است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما