تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۸۱۳۶

مداحان از بیان مطالب خرافی و سلیقه ای خودداری کنند

مداحان از بیان مطالب خرافی و سلیقه ای خودداری کنند
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین حجت‌الاسلام عباس نظری صبح چهارشنبه در جمع مداحان شهرستان البرز که در سالن شهید آوینی برگزار شد ابتدا خلاصه ای از بیانات رهبر معظم انقلاب را ، درباره مداحی که فرموده اند "باید به تدریج طوری بشود که این سمت مداحی که واقعاً یک منصب است حدود و ثقوری هم پیدا کند. باید بدانید که چه کسی مداح است و مقدمات کارمداحی او چیست و چه قدر شعر می داند و چه قدر حفظ است و چه قدرمی تواند بخواند" مطرح کرد.

وی در ادامه گفت: ما باید به‌ عنوان یک مبلّغ دینی گوش به فرمان بزرگان دینی و باعث سربلندی اسلام باشیم، اصول و قواعد مداحی را بدقت فرا بگیریم و بدانیم که اخلاص دراین مسیر رمز موفقیت شاعران و مداحان اهل بیت (ع) است.

این مسئول ادامه داد: بیان شخصیت و وصف کردن شخصی خاص با آوایی دلنشین و کلماتی زیبا را مداحی گویند، مدح و منقبت اهل بیت(ع) جزئی از زندگی دینی و معنوی شیعیان از دیر باز بوده است و احادیث زیادی از معصومین (ع)برای مداحی و ذاکری اهل بیت (ع) به ما رسیده است.

وی افزود: یک مداح اهل بیت (ع) باید بسیار تمرین کرده و از تمامی جهات بر این امر مهم احاطه داشته باشد. مداح اهل بیت(ع) مسئولیت خطیری را بر عهده دارد و دارای شان و منزلت خاص نزد ائمه معصومین(ع) است و مداح به آنچه می‌گوید باید یقین کامل داشته باشد. به طور کلی آنچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: مداح به‌ عنوان پاسدار فرهنگ ولایت به هیچ وجه حق ارائه نظر شخصی و یا ایراد مطالب خرافه که توهین به مقام شامخ ائمه معصومین شود(ع) را ندارد. مطلبی که از زبان یک مداح جاری می‌شود در ذهن مستمعین کاملا نقش می بندد. اگر مداح بنا به هر دلیل از مسیر اصلیش منحرف شود بعد از مدت کوتاهی این انحراف تبدیل به یک بدعت یا حتی فرهنگ غلط می‌ شو د که تمامی عواقب دنیوی و اخروی بوجود آمده همه بر عهده او خواهد بود.

حجت الاسلام نظری افزود: یک مداح تمام و کمال کسی است که وجودش را وقف اهل بیت (ع) کند و نه برای مزد و نه برای مطرح شدن و نه برای خود نمایی، به مداحی ادامه دهد که تمامی این مسائل اگر به طور کاملا قلبی و فقط برای رضای خدا و ائمه معصومین (ع) باشد با عنایت خود این بزرگواران به وقوع خواهد پیوست.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در پایان یادآورشد: باید مداحان جایگاه شان از لحاظ تخصصی مشخص باشد و بداند از این چهارگروه ستایشگر، ذاکر، مداح و پیرغلام در کدام رتبه و درجه است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما