تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۷
۰
کد مطلب : ۱۷۸۸۲

سه مسئوليتي كه متوجه روحاني، مدير و مداح كاروان است

سه مسئوليتي كه متوجه روحاني، مدير و مداح كاروان است
گروهي از روحانيون، مديران و مداحان كاروان هاي ايراني اعزامی به عتبات با حجت الاسلام والمسلمين ضياء زين الدين توليت آستان مقدس علوي ديدار و گفت‌وگو كردند.

شيخ زين الدين در اين ديدار كه در دارالضيافة حرم اميرالمومنين (ع) برگزار شد، با تبريك ايام ولادت حضرت زينب سلام الله عليها به هيات ايراني خوشامد گفت و ابراز داشت: ديدار با برادران و محبان اهل بيت در بارگاه اميرالمومنين علي عليه السلام و ديدار با كساني كه در اين حب اهل بيت فنا شده اند و مسير خدمت به زائران آن بزرگواران را در پيش گرفته اند، قطعا مبارك خواهد بود.

وي با بيان اينكه زيارت ائمه اطهار عليهم السلام قبل از هرچيز بيانگر رابطه بندگي با خداي متعال و حب و دوستي خداوند است گفت: وقتي زائر از راه‌هاي دوردست مشرف مي‌شود، در حقيقت به امر الهي لبيك گفته و عبادت الهي را انجام مي‌دهد.

توليت آستان مقدس علوي، اخلاص در اين امر عبادي يعني زيارت را ضروري خواند و اظهار داشت: عبادت خدا بدون اخلاص امكان پذير نيست و آنچنان كه حضرت علي عليه السلام فرمودند، اخلاص، مايه رهايي از دوزح است.

وي دومين جلوه از زيارت را محبت به اهل بيت برشمرد و گفت: امام رضا عليه السلام فرمودند كه زيارت ائمه به عنوان يك عهد براي شيعيان است. بنابراين هنگامي كه زائر، ائمه را زيارت مي‌كند، عهد خودش را به جا مي‌آورد و اين عهد نيز نياز به اخلاص دارد.

شيخ ضياء زين الدين با تاكيد بر اينكه در سفرهاي زيارتي، برادري ديني تقويت مي‌شود گفت: مي‌توانيم براداري ديني و اسلامي را به عنوان يك الگو در اين سفرها به نمايش بگذاريم.

وي با ابراز خرسندي از حضور و سخنراني در جمع روحانيون و مداحان ايراني گفت: لازم است كه روحانيون و دست اندركاران كاروان ها، الگوي زائران باشند. زيرا نگاه زائر به مدير، روحاني و مداح كاروان است يعني همانطور كه زائر، راه جغرافيايي و مسير رفت و آمدش را از مسئولان كاروان ميخواهد، راه اخلاقي اش را نيز در همين كاروان دنبال مي‌كند.



توليت آستان مقدس اميرالمومنين با بيان اينكه مس‍ئوولان كاروان‌ها سه مسئوليت دارند خطاب به روحانيون و مداحان گفت: مسئوليت نخست اين است كه اخلاق اهل بيت در شما منعكس باشد دوم اينكه اخلاق را با يك بيان خيلي خوب به مخاطب منتقل كنيد تا در ذهن او نقش ببندد. و سوم اينكه گفته‌هاي تبليغي را در طول سفر دنبال كنيد تا به ثمر بنشيند.

وي افزود: زيارت مانند يك برنامه جامع تربيتي است كه نبايد لحظه اي از اين نكته غافل شويم و اگر آن سه مسئوليت را در نظر بگيريم، نتايج خوبي در پايان سفر در كاروان‌ها مشاهده خواهد شد.

شيخ زين الدين زيارت را مقدمه اي براي حركت به سوي كمالات الهيه دانست و تصريح كرد: زيارت اهل بيت، براي بالا بردن كمال زائر است. زيارت در همين سفر چند روزه خلاصه نمي‌شود بلكه عهدي را در وي ايجاد مي‌كند و بايد طوري برنامه ريزي كنيم تا زائر بعد از سفر نيز به اين عهد وفادار باشد.



خاطر نشان مي‌شود در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين فيض آبادي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در نجف اشرف با اشاره به اينكه در حال حاضر روزانه حدود۹۰ كاروان و ۳۶۰۰ نفر وارد عتبات عاليات مي‌شوند گفت: مجموعا ماهانه حدود ۲۲۰هزار زائر ايراني از راه‌هاي زميني و هوايي وارد عتبات مي‌شوند.

وي با قدرداني از تعامل حرم مطهر براي برپايي ويژه برنامه‌هاي صبحگاهي در حرم مطهر گفت: هر روز صبح برنامه سخنراني، مداحي و زيارت امين الله در صحن شريف حرم علوي برگزار مي‌گردد كه تاكنون ۳۳۵ جلسه برگزار شده است.
مرجع : حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما