تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۱۵۳۴۶

مداحی مقبول یعنی رساندن پیام اهل بیت‌(ع) به زیباترین وجه

مداحی مقبول یعنی رساندن پیام اهل بیت‌(ع) به زیباترین وجه
جامعه: غلامرضا سازگار مداح و شاعر اهل بیت(ع) گفت: مداحی نباید طوری باشد که جوان در دهه اول محرم از لحاظ عاطفی تأمین شود اما از لحاظ معرفتی هیچ تغییری پیدا نکند بلکه باید شور و شعور با هم تلفیق شود.

وی تاکید کرد: وظیفه مداحان امروز بسیار سنگین‌تر از مداحان دیروز است زیرا مداحان امروز در زمانی مداحی می‌کنند که انقلابی صورت گرفته که نتیجه ۱۴۰۰ سال تلاش بی‌وقفه اهل بیت‌(ع) و علمای دین است.

وی افزود: با توجه به اینکه در جامعه امروز اقبال مردم به مداحی زیاد شده است و به خصوص جوانان به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند وظیفه مداحان بسیار سخت‌تر از گذشته است.

سازگار با اشاره به لزوم سنت‌گرایی در مداحی گفت: عزاداری سنتی می‌تواند از تمام آسیب‌ها جلوگیری کند. آسیب‌هایی مانند عدم مطالعه، روضه‌های دروغ، عدم داشتن استاد و ... آسیب‌هایی است که در اثر تجددگرایی در مداح به وجود آمده است. مداحی سنتی یعنی همان مداحی که در زمان ائمه‌(ع) بوده است یعنی رساندن پیام اهل بیت‌(ع) به زیباترین وجه.

وی مداح را احیاگر امر اهل بیت‌(ع) خواند و افزود: گرچه مداح از لحاظ لغوی به معنای بسیار مدح‌کننده است و تفاوتی ندارد ممدوح چه کسی باشد اما در اصطلاح شیعی مداح به کسی می‌گویند که تنها مدح اهل بیت‌(ع) را بخواند که این امر باعث آشنا ساختن مردم با اهل بیت‌(ع) و معارف ایشان می‌شود.

وی با اشاره به لزوم جذب جوانان به مجالس مداحی گفت: مداحان باید توجه کنند که همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده‌اند مداحی نباید طوری باشد که جوان در دهه اول محرم از لحاظ عاطفی تأمین شود اما از لحاظ معرفتی هیچ تغییری پیدا نکند بلکه باید شور و شعور با هم تلفیق شود.

سازگار افزود: مردم دو دسته هستند؛ دسته‌ای تنها به شور و هیاهو و جنبه عاطفی جریان کربلا می‌پردازند و دسته‌ای علاوه بر شور به دنبال جنبه معرفتی کربلا نیز هستند. مداحان باید در تقویت دسته دوم بکوشند تا از آسیب‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به عنصر موعظه در مداحی تأکید کرد: مداحان باید بتوانند به صورتی کاملا هنرمندانه و در خلال اشعار خود مخاطبان خود و بخصوص نسل جوان را موعظه کند و از گناهان پاک سازد.

این مداح اهل بیت‌(ع) با اشاره به لزوم مقتل‌خوانی در مجالس اهل بیت‌(ع) تصریح کرد: لازم نیست یک مداح حتما مقاتل زیادی را مطالعه کرده باشد بلکه اگر تنها یک کتاب موثق مثل نفس المهموم شیخ عباس قمی را تحت نظر یک استاد باتجربه مطالعه کند، می‌تواند با استفاده از هنر خود مقتل را به زبان امروزی بیان کند و اثرات عمیقی در مخاطب خود بگذارد.

این شاعر اهل بیت عصمت و طهارت نیاز شعر امروز عاشورایی را تطابق با آیات و روایات دانست و گفت: عاشورا هم جنبه حماسی دارد و هم جنبه حزن‌انگیز، یک شاعر باید بتواند هر دو جنبه را به زیبایی به تصویر بکشد و تک‌بعدی نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما