تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۱
۰
کد مطلب : ۱۴۹۶۰

قالب‌های بی‌محتوا و غیر‌عقلایی به عزاداری و قداست مسجد آسیب می‌زند

قالب‌های بی‌محتوا و غیر‌عقلایی به عزاداری و قداست مسجد آسیب می‌زند
جامعه: حجت الاسلام مبلغی بر لزوم استفاده از محتوای غنی و عقلایی در عزاداری ها تاکید کرد و حفظ قداست مسجد و عزاداری را در گرو استفاده از محتوای عقلایی دانست.

حجت الاسلام احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره اصولی که در جلسات عزاداری سید الشهدا (ع) در مساجد باید رعایت شود گفت: عزاداری به عنوان یک پدیده شیعی مطرح است و در طول تاریخ این پدیده به صورت برجسته و نیرومند همواره وجود داشته است و به دلیل این نیرومندی توانسته راه خود را دنبال کند و به صورت یک امر ارزشمند تداوم پیدا کند.

وی اظهار کرد: در گذشته عالمان و مومنان سعی داشته‌اند که عزاداری ها در چارچوب خاص خود و به صورت صحیح و تحت نظارت انجام شود، ولی در حال حاضر شاهد برگزاری عزاداری‌ها به شیوه‌های مقبول و غیر مقبول هستیم چراکه رسانه‌ها و نغمه‌های گوناگون در چارچوب‌دهی و کنترل آن نقش تاثیرگذاری دارد. برگزاری این مراسم در مساجد چنانچه باعث آسیب زدن به قداست مسجد شود ضربات جبران ناپذیری به همراه دارد.

حجت الاسلام مبلغی بر لزوم استفاده از اصول و کارکردهای صحیح عزاداری در ایام ماه محرم از سوی ائمه جماعات در مساجد تاکید و تصریح کرد: پیراستن عزاداری از خرافات، شفاف کردن عقیده‌ها و ارزش‌ها از جمله موضوعاتی است که باید از سوی ائمه جماعات در مساجد تبیین شود چرا که ابا عبدالله الحسین(ع) برای شفاف کردن عقیده‌ها و رفع ابهامات قیام کردند و عزاداری‌های این ایام نیز در مساجد باید با هدف انعکاس ارزش‌های دینی و فرهنگی انجام شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) در مساجد باید همراه با حفظ قوانین شرعی و عرفی این مکان مقدس برگزار شود، ادامه داد: به عنوان مثال برگزاری مراسم عزاداری در مسجد نه تنها نباید مانع اقامه نماز شود بلکه باید برای اقامه فریضه نماز نیز زمینه سازی کند و صدای بلند‌گوها هنگام عزاداری نباد موجب آزار و اذیت مردم شود.

وی استفاده از محتوای ارزشی و عقلایی در عزاداری‌های این ایام در مساجد را یکی دیگر از اصولی دانست که باید از سوی ائمه جماعات و خطبا در مسجد مورد توجه قرار گیرد و اذعان کرد: محتواهای ارایه شده در عزاداری قیام اباعبدالله الحسین(ع) باید در سخنرانی‌ها و مداحی‌ها و قالب‌های عزاداری اصولی باشد زیرا استفاده از قالب‌های بی‌محتوا و غیر عقلایی به عزاداری و قداست مسجد آسیب جدی وارد می‌کند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بر لزوم حفظ حرمت مسجد در عزاداری‌های ایام محرم تاکید کرد و  افزود: در این ایام باید سعی شود عزاداری‌ها در خدمت ارزش‌های مسجد باشد و با برگزاری نماز جماعت و مراسم عزاداری به ذکر الله پرداخته شود.

وی عدم توجه به شیوه‌های تبلیغ و جذب مخاطبان در سخنرانی‌ها و عدم توجه واعظ به به نیازهای جامعه معاصر را موجب از دست دادن مخاطبان جوان و کمرنگ شدن معنویت و محتوای عزاداری‌ها عنوان و تاکید کرد: منبر‌های عزاداری باید از غنا و محتوای مناسب برخوردار باشد تا زمینه حضور پررنگ مردم در این مجالس و مساجد فراهم شود.

حجت الاسلام مبلغی بر لزوم توجه بیشتر به چگونگی عزاداری در ایام محرم به عنوان یک فرهنگ میان مردم تاکید کرد و گفت: متولیان مساجد و حوزه‌های علمیه باید ضمن برگزاری همایش‌های پرمحتوا و بی‌تشریفات در قالب تدوین سندی، چگونگی برگزاری مراسم عزاداری را تشریح کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما