تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۵۰۳۷
آیین اصیل عزاداری حسینی؛

شور و شعور حسینی تلفیق شوند

شور و شعور حسینی تلفیق شوند
جامعه: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه عزاداری برای سیدالشهدا یک عزاداری عادی نیست گفت: عزاداری برای سالار شهیدان نوعی بیعت کردن، حمایت و تأیید قیام امام حسین(ع) در مقابل مستکبران است که در برگزاری آن باید شور و شعور حسینی با یکدیگر ترکیب شوند.

حجت الاسلام نصیر نیک نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در رابطه با ضرورت عزاداری برای سید الشهدا با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت محرم و کسب توفیق از فیوضات و برکات این ایام گقت: عزاداری برای امام حسین(ع) یک سوگواری و عزاداری عادی نیست، این عزاداری یک نوع اظهار وفاداری و اعلام حمایت از اندیشه‌های تابناک سالار شیهدان است.

این عزاداری اعلام حمایت از راه، آرمان و اهداف متعالی آن امام همام است که برای احیای دین و عزت اسلام و مسلمین جان و خون خود را نثار حق کرد.

وی افزود: عزاداری برای سید الشهدا نوعی بیعت کردن، ابراز حمایت و تأیید آن حرکتی است که امام حسین در سال ۶۱ هجری در مقابل ظالمان مستکبر نشان داد.

این عزاداری‌ها را نمی‌توان تنها عزاداری دانست بلکه بلند کردن پرچم عزت، آزادگی، حریت و حقیقت طلبی است و یادآور خلق یک حماسه است که امام حسین(ع) در حادثه کربلا آفرید.

رئیس سازمان تبلیغات در رابطه با بهترین نوع عزاداری گفت: امام خمینی‌(ره) فرموده‌اند که بهترین نوع و سبک عزاداری همان سبک عزاداری سنتی است.

چرا که پرهیز از پیرایه‌ها، خرافات و بدعت‌هایی است که به مرور زمان ممکن است به عزاداری‌ها اضافه شده و هدف اصلی و ناب این حماسه را زیر سؤال ببرد. بهترین نوع عزاداری سینه‌زنی است که در شأن عزاداران امام حسین نیز تلقی می شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام در مساجد، هیئت‌ها، تکیه‌ها، حسینه‌ها و سایر اماکن مردمی عبارت است از وعظ، سخنرانی، بیان محتوا و اهداف واقعی حادثه کربلا که در کنار آن سینه‌زنی و زنجیر‌زنی هم وجود دارد اما مسئله مهم غنابخشی هر چه بیشتر به مراسم عزاداری و تعمیق اهداف عالیه عزاداری است که باید در دستور کار این عزاداری‌ها باشد.

حجت اسلام نیک‌نژاد گفت: جنبه شور، هیجان، احساس و عاطفه باید با محتوا، شعور حسینی، شناخت و معرفت نسبت به قیام امام حسین تلفیق شود تا این امر جان و روح مراسم عزاداری ما باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اسلان تهران ضرورت توجه به هدایت تشریعی را عامل ارتقای معرفت دینی عزاداران حسینی دانست و گفت: هدایت تشریعی همان محتوا بخشی، وعظ، خطابه ، روایت و حکایت‌های آموزنده تاریخی است.

شناخت هدف قیام سید الشهدا، شناخت تک تک شهدای کربلا، شناخت دشمن و شرایط امروز و حمایت از این آرمانها با توجه به اقتضائات زمانی نیز می توانند از عوامل ارتقای معرفت دینی عزاداران تلقی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما