تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۸
۰
کد مطلب : ۱۵۳۶۷

جوانان را باید جذب معارف امام حسین‌‌(ع) کرد نه شورهای بی‌محتوا

جوانان را باید جذب معارف امام حسین‌‌(ع) کرد نه شورهای بی‌محتوا
جامعه-مناسک: حجت الاسلام مسعود تاج لنگرودی، مبلغ امور دینی گفت: امیرالمومنین‌(ع) در حدیثی خطاب به کمیل بن زیاد می‌فرمایند: هیچ حرکتی از حرکات تو نیست مگر آنکه در آن نیاز به شناخت داری. همچنین طبق فرموده امام صادق‌(ع) هیچ عملی پذیرفته نیست مگر با شناخت و معرفت. به همین دلیل برپا کنندگان مجالس عزاداری باید نسبت به اهداف عزاداری و اهداف عالی ائمه معصومین‌(ع) بالاخص حضرت ابا عبدالله الحسین‌(ع) شناخت و معرفت داشته باشند تا هم از عمل خود بهره ببرند و هم بهره کافی را به دیگران برسانند.

حجت الاسلام تاج لنگرودی ادامه داد: عزاداری امام حسین‌(ع) نقطه شروع است و ادامه آن به آگاهی بخشی نسبت به کل دین می‌رسد. متصدیان هیئت‌ها باید نسبت به دین شناخت کافی داشته باشند یا حداقل از متخصصان این امر کمک بجویند.

وی با اشاره به لزوم شناخت آفت‌های مجالس حسینی گفت: طبق فرموده امیر المومنین‌(ع) آفت و عمل عجز کارگزاران آن عمل است به همین دلیل متصدیان مجالس عزاداری باید خود را در این امر توانا ببینند، نه اینکه عاجز باشند و باعث دور شدن مردم از اهداف بلند مجالس حسینی شوند.

این مبلغ امور دینی افزود: توجه به این مسائل ممکن است این وسوسه را به وجود آورد که حال که آفت این امر زیاد است پس آن را‌ رها کنیم در حالی که توجه به عظمت امر عزاداری و ضرورت آن باعث می‌شود که انسان به فکر حذف آفات و آسیب‌ها بیفتد نه حذف اصل عزاداری.

وی گفت: امام صادق‌(ع) به بیان‌های مختلف اشاره فرموده‌اند که چون شما شیعیان را به ما نسبت می‌دهند اگر با صداقت، امانت و... رفتار کنید باعث خوشحالی ما می‌شود و در غیر این صورت شما عار ما خواهید بود. توجه به این نکته مسئولیت سنگین بر پا کنندگان مجالس حسینی را مشخص می‌سازد که به صورت مستقیم با معرفی اهل بیت‌(ع) به مردم سر و کار دارند.

حجت الاسلام تاج لنگرودی به تقسیم آفات مجالس حسینی به
آفات محتوایی و اجرایی پرداخت و گفت: آفات محتوایی عبارتند از افراط و تفریط، دروغ و تحریف، خرافه‌سازی، افسانه‌پردازی، معرفی امام حسین به عنوان شافع بی‌قید و شرط، دخالت افراد غیر متخصص در امور تخصصی و...

وی در توضیح آفات اجرایی مراسم‌های عزاداری گفت: بسته شدن راه‌ها، آزارهای صوتی، رقابت‌های منفی، رعایت زمان، هماهنگی ظاهر و باطن و... از، آفت‌های اجرایی است.

لنگرودی گفت: یکی از آفاتی که در عزاداری‌های سنتی وجود نداشت اما در عزاداری‌های دیگر فراوان مشاهده می‌شود، استفاده از آهنگ‌های عربی است. جوانی که در طول سال ممکن است یکسره به این نوع موسیقی‌ها گوش دهد، در دهه محرم نیز که می‌خواهد به عزاداری امام حسین‌(ع) بپردازد، دوباره با این آهنگ برخورد می‌کند.

وی پرداختن به محتوا را رمز ماندگاری و جذابیت عزاداری دانست و گفت: در این امر تفاوتی میان عزاداری‌های سنتی و نوین نیست. گرچه در عزاداری‌های نوین پرداختن به سبک‌ها و شعرهای سبک باعث جذب جوانان شده است اما این امر نقطه قوت عزاداری‌های نوین نیست بلکه نقطه ضعف آن هاست زیرا جوانان جذب اهداف امام حسین‌(ع) نشده‌اند بلکه جذب آهنگ‌ها یا عبارات سبک شده‌اند.

حجت الاسلام تاج لنگرودی صحبت‌های تکراری یا اشعار سنگین و سرشار از عبارات پیچیده و نامانوس را مهم‌ترین دلیل جذب نشدن جوانان به عزاداری‌های سنتی دانست و افزود: اگر مداحان و سخنرانان اهداف امام حسین‌(ع) و زندگی آموزنده ائمه‌(ع) را با توجه به نیاز جوانان امروز و با استفاده از عبارات مأنوس‌تر بازسازی کنند، مطمئناً جوانان جذب می‌شوند منتهی این بار جذب معارف امام حسین‌(ع) نه شورهای بی‌محتوا.

وی مهم‌ترین راه مبارزه با آفات مجالس حسینی را ایجاد دغدغه دانست و افزود: باید در روحانیون، مداحان و مسئولان هیئات دغدغه برگزاری صحیح عزاداری ایجاد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما