تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۴۹۸۱

قدسی‌تر از سروده‌های شبيه‌خوانی و تعزيه‌خوانی در عالم وجود ندارد

قدسی‌تر از سروده‌های شبيه‌خوانی و تعزيه‌خوانی در عالم وجود ندارد
ایران‌زمین: تعزیه شناس برتر کشور گفت: قدسی‌تر از سروده‌های شبیه‌خوانی و تعزیه خوانی در عالم وجود ندارد.

جابر عناصری در همایش گروه‌های تعزیه‌خوانی استان خوزستان افزود: حضرت علی(ع) آبروی بشریت است و در جهان بشریت نظیر این امام عظیم‌الشان نمی‌توان کسی را پیدا کرد.

وی همچنین به فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم و برپایی مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی شهدای کربلا اشاره کرد و گفت: واقعه کربلا و حماسه آفرینی امام حسین(ع) نه تنها در جهان اسلام بلکه در سایر ادیان و کشورهای دنیا زبانزد همگان است و همه به وجود چنین امام و الگوی والایی واقف هستند.

عناصری بر ضرورت برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در ماه محرم تاکید کرد و اظهار داشت: تعزیه‌خوانی دارای آداب و اصولی است که با رعایت آن و برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) می‌توان در بازشناسی زوایای واقعه کربلا گام مهمی برداشت.

وی تعزیه را هنری به وسعت تمام ادوار تاریخ بشریت عنوان کرد و افزود: تعزیه اسطوره و تاریخ نیست بلکه فراتر از آنهاست به گونه‌ای که سروده‌های آن را نمی‌توان در میان اشعار هیچ یک از شاعران بلند آوازه جهان پیدا کرد.

پدر تعزیه خوانی دانشگاهی ایران ادامه داد: تعزیه معراج انسان است و چنان ارتباطی میان بنده و پروردگارش ایجاد می‌کند که اورا به درستی با حقایق و وقایع دشت کربلا آگاه می‌کند.

عناصری از تعزیه‌خوانان استان خواست تا در تعزیه‌خوانی‌های خود از اشعار محلی و بومی استان که در این زمینه سروده شده استفاده کنند و وقایع کربلا را با عینیت و درستی بیشتر برای مردم بازگو و اجرا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما