تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۲
۰
کد مطلب : ۱۵۰۰۷

نشست تخصصی «بررسی نمايش های آيينی و سنتی ايرانی» برگزار شد

نشست تخصصی «بررسی نمايش های آيينی و سنتی ايرانی»  برگزار شد
فرهنگ: به همت واحد پژوهش حوزه هنری استان قم و با همكاری معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری مركز و پژوهشكده باقرالعلوم نشست تخصصی «بررسی نمايش‌های آيينی و سنتی ايران» با حضور پژوهشگران و هنرمندان عرصه نمايش‌های سنتی و آيينی قم، دهم آذرماه ۱۳۸۹ برگزار گرديد.

در اين نشست پژوهشی دكتر جابر عناصری، استاد و پژوهشگر هنر نمايشی تعزيه در ابتدا به بيان ديدگاه‌های خود درباره تاريخ تعزيه در ايران و مفهوم شناسی نمايش‌های آيئنی و سنتی پرداخت.

پدر تعزيه دانشگاهی ايران با اشاره به اختفاء فرهنگی در ايران و حس شيفتگی به غرب با طرح اين سوال كه يك شيعه و دلسوخته امام حسين عليه السلام چگونه می‌شود كه به نسخه‌های بدون احساس و سطحی و فاقد روح معنوی و متن غلط تعزيه‌های مستشرقين روی می‌آورد ، به آسيب‌شناسی بحث تعزيه‌شناسی و تعزيه‌نويسی در ايران پرداخت.

در پايان دكتر جابر عناصری با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه هنرمندان تعزيه در گذشته و حفظ سينه به سينه اين آثار با توصيه به استفاده از متون علمی تعزيه، خواستار آن شد كه جوانان و هنرمندان در شناخت و ضبط اين آثار گرانبها تلاش كرده و به نمايش سنتی و معنوی تعزيه وفادار مانده و به رشد و توسعه آن كمك كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما