تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۳۲۱۲

چهار جلد از مجموعه هفت جلدی «نمایش‌های ایرانی» صادق عاشورپور عرضه شد

چهار جلد از مجموعه هفت جلدی «نمایش‌های ایرانی» صادق عاشورپور عرضه شد
فرهنگ-خیمه: انتشارات سوره‌مهر چهار جلد از دوره هفت‌جلدی «نمایش‌های ایرانی» نوشته صادق عاشورپور، پژوهشگر و استاد نمایش، را عرضه کرد.

عنوان‌های چهارجلد منتشرشده به قرار زیر است:  جلد یکم «کیش زروان»، جلد دوم «تعزیه»، جلد سوم «آیین مزدیسنا» و جلد چهارم «نقالی».

سه جلد باقی‌مانده که مراحل فنی آماده‌سازی خود را می‌گذرانند، عبارتند از: جلد پنجم «دیگر نمایش‌های ایران قبل و بعد از اسلام»، جلد ششم «نمایش‌های جنگ و دفاع مقدس» و جلد هفتم «نمایش‌های عامیانه».

صادق عاشورپور پژوهش و نگارش این مجموعه را ۲۵ سال پیش آغاز کرده و حروفچینی و آماده‌سازی برای نشر کتاب نیز در انتشارات «سوره‌مهر» و «پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی» حوزه هنری دو سال طول کشیده است.

نگارش این مجموعه جایزه پژوهشگر نمونه تئاتر در سال ۱۳۸۹ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای وی به ارمغان داشت که طی مراسمی در شیراز و در روز جهانی تئاتر به وی اهدا شد.

این مجموعه هفت‌جلدی نخستین پژوهش جامع درباره تاریخچه و سرگذشت نمایش در ایران از سپیده‌دم تاریخ تا حال حاضر است و در جای‌جای آن به رابطه تنگاتنگ نمایش با دین پرداخته شده است.

دو جلد «تعزیه» و «نقالی» به شکل‌گیری این نمایش‌ها در ایران باستان و چگونگی دگرگونی آن پس از اسلام، از رسانه‌ای برای بیان حماسه‌ها و افسانه‌های میهنی و عامیانه به رسانه‌ای برای ترویج مذهب شیعه، بیان سرگذشت چهارده معصوم و به‌ویژه، حماسه کربلا می‌پردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما