تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۴
۰
کد مطلب : ۱۵۰۸۸

برنامه‌هاي عاشورايی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام شد

برنامه‌هاي عاشورايی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام شد
جامعه: برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ايام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسين(ع) اعلام شد.

به گزارش اداره كل روابط‌ عمومی و امور بين‌الملل اين سازمان، حجت‌الاسلام مرتضی جعفرپور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام كرد: يك بسته برنامه ويژه برای ايام شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) تدارك ديده شده كه در نقاط مختلف تهران و بعضا به صورت بين‌المللی برگزار می‌شود.

وی در تشريح اين برنامه‌ها گفت: «مسابقه بين‌المللی وبلاگ‌نويسان عاشورايی» برای تشويق فعالان عرصه مجازی به مطالعه درباره شخصيت امام حسين(ع)، فلسفه قيام عاشورا و علل آن، پيامدهای اين قيام و نيز ياران آن حضرت در حماسه عاشورا، برگزار می‌شود.

اين مسابقه برای نخستين بار طی سال‌های برگزاری خود، پذيرای وبلاگ‌نويسان عرب‌زبان نيز خواهد بود و آنها می‌توانند علاوه بر هموطنان ايرانی ما، در آن شركت كنند.

در اين مسابقه ۱۴ پست برتر برگزيده و نويسندگان آن به كربلای معلی مشرف خواهند شد. اين مسابقه از سوی مديريت فرهنگی هنری منطقه ۲۰ سازمان در فرهنگسرای ولاء مديريت می‌شود و اطلاعات بيشتر در سايت www.fvela.com موجود است.

مسابقه پيامكی با موضوع عاشورا، دومين برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است كه به گفته معاون فرهنگی اين سازمان، با همكاری ايرانسل به اجرا درمی‌آيد و طی آن پرسشی برای مشتركان تلفن همراه ارسال می‌شود و با پاسخ به آن، پرسش‌‌های بعدی به ترتيب تا ۵۰ پرسش در طول ماه محرم مطرح می‌شود و چنانچه علاقه‌مندان به مباحث عاشورايی بتوانند تا حدود سی پرسش را پاسخ صحيح بدهند در قرعه‌كشی شركت داده شده و مبلغ يك ميليون‌تومان به سه خانواده و همچنين به ۱۴ نفر نيز به صورت انفرادی كمك هزينه سفر به كربلا هديه خواهد شد.

حجت‌الاسلام جعفرپور افزود: ما برای هيئات عزاداری نيز به جهت آسيب‌های موجود در نقل غير واقعی رويدادهای كربلا، كتابچه صوتی «آه» را تهيه كرده‌ايم كه در آن خلاصه مقتل «نفس‌المهموم» به صورت صوتی بيان مي‌شود و آن را در اختيار مسئولان هيئات عزاداری قرار می‌دهيم تا پيش از آغاز برنامه‌های هيئت، با پخش اين اثر صوتی، قدمی در تبيين درست وقايع عاشورا برداشته شود.

وی از برگزاری «شب‌های شعر عاشورا» نيز خبر داد كه با همكاری كانون‌های ادبی مستقر در مديريت‌های فرهنگی هنری ۱۰ منطقه تهران، در اين ايام شكل می‌گيرد و شاعران عاشورايی با حضور در اين برنامه، اشعاری با موضوع كربلا و عاشورا خواهند خواند.

جعفرپور به برنامه‌های معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نيز اشاره كرد كه طی آن و در «سوگواره نمايشی محرم»، اجرای تعزيه گروه‌های آشنا برمبنای متون مقتل‌های صحيح و مورد تاييد در فرهنگسراهای بهاران، انديشه، فردوس، خاوران و ارسباران انجام می‌شود.

همچنين دو اثر نمايشي با الهام از زندگی دو عارفی كه به واسطه حضور در هيئت‌های عزاداری، مسير زندگی‌شان متحول شده به روی صحنه برده می‌شود كه اطلاعات آن به موقع مطرح خواهد شد.

يك مسابقه تصويرگري نيز براساس فرازهايي از «زيارت وارث» كه به واقعه كربلا مي‌پردازد برگزار می‌شود و از هنرمندان برگزيده تقدير و تجليل خواهد شد.

«همايش نوگلان حسينی» نيز امسال پرشكوه‌تر و گسترده‌تر از سال‌های گذشته شكل خواهد گرفت. اين برنامه به گفته حجت‌الاسلام جعفرپور با شناسايی مداحان نوجوان سراسر تهران در ايام سوگواری ماه محرم، طی مراسمی در ماه صفر در مهديه تهران، به معرفی هفت مداح نوجوان برتر تهران می‌پردازد، مداحانی كه به صورت صحيح مداحی می‌كنند و انتخاب آنها تشويقی برای نوجوانان علاقه‌مند به حماسه حسينی خواهد بود.

اين برنامه را مديريت فرهنگی هنری منطقه ۷ سازمان اجرا خواهد كرد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: با استفاده از تجربه‌ای كه در ماه رمضان داشتيم و طی آن از طريق شبكه تهران سيما، مباحثی قرآنی مطرح و هرشب، تعدادی از شهروندان هدايايی دريافت كردند، برای ايام محرم نيز به مدت ۱۳ شب، برنامه‌ای زنده برای پخش از اين شبكه پيش‌بينی شده و در آن، هرشب يكی از شخصيت‌های قيام عاشورا معرفی شده و سپس از طريق طرح پرسش و دريافت پاسخ از طريق پيامك، هر شب به پنج نفر از شهروندان تهرانی كمك هزينه سفر به كربلا اهدا می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرپور به دو برنامه گسترده با حضور شهروندان نيز اشاره كرد كه در نخستين برنامه، به مدت ۱۳ شب در فضای فرهنگسرای رازی با حضور سخنوران و مداحان حسينی، مراسم عزاداری برپا می‌شود. همچنين به علت تقارن ايام اسارت اهل بيت(ع) با شب يلدا، برنامه «يلدای كاروان» با حضور گسترده مردم در تالار بزرگ كشور، برگزار می‌شود و در آن از تلفيق المان‌های يلدا و عاشورا، نظير حافظ‌خوانی، شعرخوانی، پرده‌خوانی، سخنوری و مداحی، برای گراميداشت اين ايام استفاده خواهد شد.

وی در پايان اظهار داشت: برنامه‌های موضوعی، تعزيه، سخنرانی، مسابقات كتابخوانی و ... بسياری نيز علاوه بر اين برنامه‌ها، در مديريت‌هاي فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه سازمان و در سطح فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ به اجرا درخواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما