تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۴۱
۰
کد مطلب : ۱۲۴۸
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

ترویج فرهنگ مقتل‌خوانی در عزاداری‌ها تأثیرگذار می باشد

ترویج فرهنگ مقتل‌خوانی در عزاداری‌ها تأثیرگذار می باشد
به گزارش خیمه، رئیس مرکز تحقیقاتی علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب در جمع کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی افزود: تعامل ما با عاشورا باید متناسب با پیام حسینی (ع) و با عقلانیت همراه باشد؛ نه این که نوع رفتار و عزاداری ما به جای انتقال زیبایی ها و پیام‌های عاشورا سبب ابهام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی گفت: رفتار ما اگر درخور عاشورا نباشد و نتواند اندیشه‌های عاشورایی را به نسل امروز منتقل کند به امام حسین(ع) و عاشورا ظلم کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌ بالای عاشورا در پویایی جامعه گفت: تأثیر این حادثه بر جامعه و انسان امروز از نوع تعامل ما با آن شکل می‌گیرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عزاداری‌های ما و روش‌های آن مانند قمه‌زنی نباید سبب غیرعقلانی نشان دادن شیعه و از دست رفتن فرصت‌ها برای جذب دیگران به تشیع شود.

وی ظهور و بروز برخی محتواها در مداحی‌ها و عزاداری‌ها را خطرناک عنوان کرد و گفت: کنترل این نوع عزاداری‌ها یک ضرورت است؛ زیرا برخی احساسات کنترل نشده جریانهای غلطی را در تاریخ تشیع به وجود آوردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: رفتار ما در ایام محرم و صفر و مجالس عزاداری سیدالشهدا باید با گریه و حالت غم و حزن همراه باشد.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا صفحه‌های عاشورا را در اذهان مردم به تصویر بکشیم که متأسفانه در این خصوص کمتر کار کرده‌ایم، در حالی که در روش ائمه در عزاداری نیز شاهد این مسئله بوده‌ایم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، ترویج فرهنگ مقتل‌خوانی در عزاداری‌ها را تأثیرگذار دانست و گفت: مقاتل هم سبب به تصویر کشیدن حادثه عاشورا و هم سبب گریه و حزن خواهند بود.

وی افزود: در شرایط کنونی کمتر شاهد تحلیل جهان عاشورا و شکل گیری آن هستیم؛ عاشورا دارای لایه‌های مختلف و دارای گوهرهای عظیمی است که چندان به آن توجه نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی، عاشورا را مظهر پیوند اندیشه و احساس دانست و گفت: نباید تنها به خیمه‌های احساسی عاشورا بسنده کنیم.

بنا بر گزارش اینده روشن، وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که بستر برای حضور شیعه در عرصه‌های مختلف فراهم است، باید در تحلیل شرایط از عاشورا بهره بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما