تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۲۰۸۲

«دايره‌المعارف تصويری و نمايشی قرآن كريم» تدوين می‌شود

«دايره‌المعارف تصويری و نمايشی قرآن كريم» تدوين می‌شود
«آرمان آرين» مولف «دايرةالمعارف تصويری و نمايشی قرآن كريم» در ارتباط با اين اثر اظهار كرد: دايره‌المعارف تصويری و نمايشی قرآن كريم با نگاه به قابليت‌های تصويری و نمايشی شخصيت‌های قرآن كريم در دست تدوين قرار گرفته و مبنای آن نيز بررسی نقش باورهای مذهبی در طول تاريخ در شكل‌دهی به شخصيت‌ها و آثار هنری در ايران است.

وی افزود: پيش از شروع به تدوين اين اثر، با همين موضوع دايره‌المعارفی را با نگاه به اوستا تدوين كرده بودم كه با توجه به نقش بی‌بديل قرآن در فرآيند شكل‌دهی به جريان فرهنگ در ايران در ادامه به سراغ تدوين اين دايره‌المعارف از اين نگاه پرداخته‌ام.

آرين ادامه داد: تمامی كاراكتر‌های هنری در قرآن كريم به نوعی ماورايی و فرازمينی هستند و حتی آنگاه كه صحبت از فرشتگان به ميان می‌آيد از ۵ نام معرفی شده در متن قرآن تنها ۲ نام دارای تعاريف نسبتاً كوتاهی است. در بخش پيامبران، اما اين موضوع كمی بهتر شده و می‌توان اطلاعات جامع‌تری را انتخاب كرد. مبنای كار من نيز در اين اثر مشخصا نگاه تصويری به قصه‌های قرآنی و تمام اين شخصيت‌ها بوده است و هر كاراكتر داستانی را به مثابه يك موضوع بصری در اين دايره‌المعارف مورد توجه خود قرار داده‌ام.

وی با اشاره به اينكه در نگارش اين دايره‌المعارف بحث ما بحث مذهبی نيست، بلكه بحثی هنری و تصويری است، افزود: از اين دست كار پيش از اين تنها برخی بازنويسی‌ داستانی موجود بوده است و دايره‌المعارف به صورت فوق برای نخستين‌بار در دست تدوين قرار گرفته است كه می‌تواند زمينه مناسبی را برای ايجاد روايت‌ها و اقتباس‌های گوناگون داستانی و هنری برای ما ايجاد كند.

آرين با اشاره به اينكه اين دايره‌المعارف را به صورت مقاله‌ای تدوين نكرده‌ است، اظهار كرد: اين كتاب به صورت ارائه تعاريف برای كليدواژه‌های قرآنی كه جنبه بصری‌ دارند، تدوين می‌شود و در نگارش آن «الناز ناصحی» نيز به من ياری می‌رساند و به طور تقريبی نگارش آن را تا پايان سال ۱۳۹۰ به اتمام خواهيم برد.

آرمان آرين متولد سال ۱۳۶۰ است و «پارسيان و من»، «گوشواره تلخ» از جمله آثار وی به شمار می‌رود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما