تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۲۹۶۰

آسیب‌های مناسبات نهضت عاشورا در دو منطقه شبه قاره هند و قاره آفریقا باز کاوی شد

آسیب‌های مناسبات نهضت عاشورا در دو منطقه شبه قاره هند و قاره آفریقا باز کاوی شد
جهان: نشست باز کاوی آسیب‌های مناسبات نهضت عاشورا در دو منطقه شبه قاره هند و قاره آفریقا، در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی از سوی گروه تاریخ و سیره برگزار شد.

حجت الاسلام محمد رضا کلانفریبایی، دبیر گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و دبیرجلسه، در ابتدای نشست بازکاوی آسیب‌های مناسبات نهضت عاشورا در دو منطقه شبه قاره هند و قاره آفریقا، ابراز داشت: با توجه به اهمیتی که نهضت عاشورا دارد، قرار است جشنواره‌ای از سوی جامعه المصطفی العالمیه در این رابطه برگزار شود که در این راستا، پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌(ص) تصمیم گرفت در پیش نشستی برای جشنواره عاشورا به باز کاوی آسیب‌های برخی از آیین‌های این نهضت در برخی مناطق بپردازد‌.

وی به ویژگی‌های نهضت عاشورا اشاره و تصریح کرد: نهضت عاشورا، تنها نهضتی است در طول تاریخ که از زمان وقوعش روز به روز تازه‌تر و مردم نهادینه‌تر شده است، اگر ما بخواهیم به تمامی زوایای رهیافت‌های این نهضت بپردازیم این مجال بسیار کم است، ازاین رو تنها به باز کاوی آسیب‌های برخی آیین‌های آن در دو منطقه هند و آفریقا می‌پردازیم.

در این جلسه دکتر امیر بهرام عرب احمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، در خصوص انحرافات مراسم آیین عاشورا در آفریقا، گفت: متأسفانه در آیین‌های عزداری در آفریقا تحریفاتی و جود دارد که موجب بی‌احترامی به مراسم عاشورا شده است که از جمله آن می‌توان به جشن‌های مفصلی اشاره کرد که به مناسبت آغاز هجرت پیامبر به مدینه گرفته می‌شود که توام با رقص و پایکوبی به همراه غذا و شیرینی است. البته نکته قابل تأمل این است که این طرز فکر از طرف وهابیت در این منطقه نهادینه شده است.

وی افزود: برخی دیگر از آسیب‌های آیین عاشورا می‌توان به نوع عزاداری شیعیان خوجه اشاره کرد که در این مراسم آنها با زنجیر‌های تیغ دار به بدن خود می‌کوبند که این حرکت آنها موجب ابهاماتی برای شیعیان بومی منطقه شده است.

در ادامه این نشست، دکتر فخر روحانی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، در رابطه با ادبیات عاشورا اذعان داشت: ادبیات عاشورا ،در هیچ کدام از تقسیم‌بندی‌های ادبی نمی‌گنجد و برای خود سبک و روش خاصی دارد‌.

وی افزود: ادبیات عاشورا غیر از تراژدی است که تنها موجب غم و اندوه می‌شود، بلکه ادبیات عاشورا تؤمان با پند و روش‌دهی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: تاثیر تاریخی وجود نهضت عاشورا و عزاداری برای امام حسین‌(ع) در جامعه هند بسیار مشهود است، اما متاسفانه بعضی از باورهای غلط در دیدگاه اشعار و مقاتل هندی به زبان انگلیسی وجود دارد که گه گاه باعث تحریف در عاشورا می‌شود که یکی از این تحریفات حضور امام حسن مجتبی‌(ع) در روز عاشورا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما