تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۰۳۷۹
نهادهای عاشورایی

درباره ستاد ساماندهی شئون فرهنگی

درباره ستاد ساماندهی شئون فرهنگی
در این مصوبه صیانت از روش‌های اصیل و سنتی عزاداری و بررسی راهکارهای تقویت و توسعه آن متناسب با روح حماسی عاشورا و ذوق‌، سلیقه و گرایش‌های نسل امروز از مصوبات این جلسه بوده است که در ذیل آن مواردی نیز به صورت خاص مورد تأکید قرار گرفته‌اند .

اصلاح و صیانت تعزیه‌‌خوانی و آموزش گروه‌های تعزیه خوان، معرفی سبک‌ها و آداب و و روش‌های اصیل و صحیح عزاداری و تجلیل از پیشکسوتان مجالس نمونه از جمله این موارد است .

نوآوری و تبلیغ سبک‌های جدید متناسب با شئون مراسم سوگواری و برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء کیفیت مداحی و آشنا‌سازی مداحان با سیره زندگانی و مراثی و مقاتل ائمه معصومین نیز در همین ارتباط مورد تأکید قرار گرفته‌اند .

پس از ابلاغ مصوبه ۶۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان، مبنی بر ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی، ستادی مركزی متشكل از دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان صدا و سیما، وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و وزارت اطلاعات در سازمان ایجاد شد كه حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ریاست آن را به عهده گرفت.

فعالیت‌های این نهاد تمام مناسبت‌های مذهبی در ایران را در بر می‌گیرد. برای نمونه در نخستین جلسه این ستاد كه ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ برگزار شد، چگونگی برگزاری مراسم عزاداری در ایام فاطمیه بررسی شد.

همچنین احصا و اولویت‌بندی مناسبت‌های مذهبی یكی از فعالیت‌های مهم ستاد مركزی سامندهی شئون فرهنگی در سال گذشته بود. با توجه به این كه پیشینه برخی از دهه‌ها كه اخیرا بر اساس مناسبت‌های مذهبی نامگذاری شده است، به همین دهه اخیر برمی‌گردد؛ همه اعضای ستاد بر نظارت دقیق بر این نامگذاری‌ها تاكید كردند.

اطلاعیه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برای محرم ۱۴۳۰ هجری
در اطلاعیه این ستاد به مناسبت ایام محرم سال ۱۴۳۰ هجری بر لزوم توجه به برگزاری مراسم عزاداری در مساجد به عنوان اصلی‌ترین جایگاه هیئات مذهبی، تبیین معارف اسلامی اعم از اعتقادات، اخلاق، احکام، سیره پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) تاکید شده و مواردی مشخص از مردم و هیئت‌های مذهبی درخواست شده بود:

-توجه به تشکیل حلقه‌های قرآنی اعم از قرائت ترجمه، مفاهیم و تفسیر در هیئات مذهبی و شروع جلسات با تلاوت همراه با ترجمه قرآن
- توجه به ادعیه و زیارات ماثوره از ائمه طاهرین (ع) به عنوان برنامه جدی هیئت‌ها
- استفاده از پیام‌های عاشورا و روایات ائمه اطهار (ع) در پرچم‌ها، كتیبه‌ها، پوسترها..
- اقامه نماز در اول وقت و توجه ویژه به نماز ظهر عاشورا
-اهتمام به استفاده از روحانی و خطیب توانا و آگاه در هیئات و پرهیز از برگزاری مراسم‌ بدون خطابه و منبر
- ضرورت توجه خطبا به اوضاع فعلی جهان اسلام
- استفاده از اشعار پرمحتوا و مستند
- ممنوعیت قمه‌زنی و زنجیرهای تیغ دار
-استفاده نكردن از ابزارآلات موسیقی به استثنای سنج و طبل
- نصب نكردن شمایل‌های منتسب به ائمه اطهار (ع)
- استفاده نكردن از ریتم‌ها و آهنگ‌های نامناسب و لزوم توجه به اطلاعیه‌های نیروی انتظامی

جلسات ستاد مرکزی
جلسات ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی نیز با حضور دکتر خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی و نمایندگان تام‌الاختیار نهادها و دستگاه‌های ذ‌‌ی‌ربط كشور برگزار می‌شود و به بررسی گزارش‌ مصوبات و عمل به آنها می‌پردازد و سیاست‌گذاری و نظارت کلان بر این ستاد را برعهده دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما