تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۹
۰
کد مطلب : ۷۰۷۴
واکنش‌ها به اوباما

معادیخواه: نباید فرصت ایجادشده در برقراری صلح با غرب را از دست بدهیم

معادیخواه: نباید فرصت ایجادشده در برقراری صلح با غرب را از دست بدهیم
سخنان اخیر اوباما و گفته‌های او درباره برقراری مجدد روابط جهان اسلام با آمریکا و غرب زمینه‌ای شد برای انجام گفتگوهایی با تنی چند از اندیشمندان حوزه و دانشگاه تا نظرات آنها را درباره برقراری صلح میان اسلام و غرب و میزان پایبندی عملی اوباما به گفته‌هایش در سخنرانی قاهره را جویا شویم.

حجت‌الاسلام معادیخواه رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خیمه گفت به دلیل بدبینی ریشه‌دار نسبت به آمریکا در ایران طبیعی است که بخش زیادی از کسانی که در خط امام(ره) هستند این حرف‌ها را باور نمی‌کنند. اما اگر کمی از این فضا دور شویم، می‌بینیم اوباما موضع‌گیری منطقی و جالب توجهی کرده است. به نظر من اگر به سخنان او از نگاه یک فرد بی‌طرف بنگریم، این سخنان را به خوبی در می‌یابیم.

وزیر ارشاد دولت دفاع مقدس ادامه داد با توجه به هیاهوی موجود در فضای ایران، متأسفانه کسی به این سخنان با دید منطقی نمی‌نگرد و در نتیجه حرف‌های او در ایران کم‌رنگ تلقی می‌گردد. اما باید دقت کنیم که در قرآن تصریح شده که اگر دشمنان شما و حتی آن دسته از دشمنانی که با شما در جنگ هستند، از شما تقاضای صلح داشتند، بلافاصله بر خدا توکل کنید و درخواست آنها را بپذیرید؛ دیگر منتظر صحت و سقم آن هم نباشید.

معادیخواه اضافه کرد به نظر من ما باید در واکنش به سخنان اوباما بگوییم که ما هم صلح طلبیم و با سعه‌صدر با این قضیه برخورد کنیم. نباید پاسخ ما به این درخواست غرب به گونه‌ای باشد که که اتهام جنگ‌افروزی و جنگ‌طلبی به اسلام و مسلمانان زده شود. چرا که دیگر در این مسئله نظر شخص و فرد خاصی مطرح نیست و در واقع آبروی اسلام در میان است.

باید قبول کنبم که سخنرانی حساب شده اوباما تمام جنبه‌ها و محورهای مهم مورد نظر جهان اسلام را دربرگرفته بود و قول داده‌بود تا دغدغه‌های مسلمانان را در تصمیم‌گیری‌های جهانی در نظر داشته باشد. بالاخره ما هم باید منتظر بمانیم تا نتیجه عملی این سخنان را ببینیم و با رفتار خود صلح‌طلب ‌بودن مسلمانان را نشان دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما