تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۵۳
۰
کد مطلب : ۷۰۴۴
نظرات مثبت و منفی نسبت به رویکرد جدید اوباما

واکنش‌ها از سراسر جهان به سخنرانی اوباما

واکنش‌ها از سراسر جهان به سخنرانی اوباما
سخنرانی روز پنج‌شنبه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در قاهره، با واکنش‌های متفاوتی در سراسر جهان روبرو شده است. در حالی‌که اکثر دولت‌های اسلامی از جمله مصر و اردن اتحادیه اروپا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین بخشی از مسلمانان جهان از آن استقبال کرده‌اند، بخشی دیگری از ملل مسلمان به گفته‌های اوباما به دیده‌ی تردید می‌نگرند.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، سازمان تحت رهبری محمود عباس، گفت: بخش‌هایی از سخنرانی اوباما را که به فلسطینیان مربوط می‌شد، گامی مهم در راه آغازی تازه است. رییس‌جمهور آمریکا در نطق خود بر تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و اظهار داشت که کشورش اقدامات اسراییل در زمینه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن را مشروع نمی‌داند. 

به عقیده سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، این گفته‌ اوباما نشان‌دهنده‌ موضع تازه و متفاوتی است که آمریکا در قبال مسئله فلسطین اتخاذ کرده است.

 محمود رمحی، از نمایندگان سازمان حماس، نیز تصریح کرد که سخنرانی اوباما، دربرگیرنده‌ نکات مثبت زیادی بوده است.وی در عین حال اظهار داشت که باید منتظر ماند و دید که آیا این موضع جدید به تشکیل کشور مستقل فلسطین می‌انجامد یا خیر. 

به گزارش پايگاه خبري الجزيره قطر،اكمل‌الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در باره این سخنان گفت: سخنان اوباما بي نهايت سازنده بود.وي از اينكه اوباما از نقش اين سازمان در طرح‌هاي مختلف بين‌المللي قدرداني كرد، ابراز خرسندي کرد.

اتحاديه عرب نيز اين سخنراني را متعادل توصيف كرد و عمروموسي ،دبيركل اين اتحاديه، گفت: اين سخنراني ديدگاه واضح و تمايل آمريكا براي نزديك سازي روابط با كشورهاي اسلامي را نشان مي‌داد، به‌ويژه اينكه به مساله گفت‌وگوي تمدن‌ها، مساله فسلطين و حقوق مردم مظلوم آن اشاره كرد. 

اما نگاه همه طرفداران حقوق فلسطینیان نسبت به سخنان اوباما این‌چنین خوشبینانه نبوده است.
 حسن فضل‌الله، از اعضا‌ی حزب‌الله
لبنان نیز گفت: آنچه كه ما امروز شنيديم، يك سخنراني شفاهي بود كه در محتواي آن هيچ تغيير موضع روشني، مشاهده نشد و صرفنظر از لحن سخنراني، تغييري واقعي در مواضع آن وجود نداشت. وي تصريح كرد: جهان اسلام و كشورهای عربي به موعظه نياز ندارند، بلكه در عمل به واقعيت و تغيير ريشه‌اي در موضع آمريكا در مساله فلسطين نيازمنداست. 

داود شهاب -سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين- نیز در این باره گفت سخنراني اوباما در قاهره بر تحميل اسرائيل به عنوان دولت ملي يهود و به حساب آوردن آن به عنوان بخشي از منطقه متمركز شده بود و ما تغييري در استراتژي آمريكا مشاهده نمي‌كنيم و تنها تغييرات را در سياست‌ها و راهكارهاي تحقق اين استراتژي مي‌بينيم.

از جمله دیگر واکنش‌های انتقادآمیز، اظهارات وحی‌الدین، رییس یکی از مدارس شبانه‌روزی اسلامی جاکارتا، پایتخت اندونزی بود. وی گفت: «اوباما وعده داده که مانند سلف‌اش، جرج بوش، عمل نکند، اما این فقط یک وعده است، ما می‌خواهیم که به این وعده جامه‌ عمل پوشانده شود. ما می‌خواهیم شاهد پایان هر گونه مداخله‌ای در کشورهای اسلامی باشیم.»

اسراییلی‌های تندرو نیز خشم خود را از اظهارات باراک اوباما پنهان نکرده‌اند به عنوان نمونه، آلیسا هربست، سخنگوی یهودیان شهرک‌نشین در کرانه باختری رود اردن، معتقد است که سخنرانی اوباما نشان می‌دهد که رییس‌جمهور آمریکا ساده‌انگار و از واقعیت دور است. به گفته هربست، تاریخ معاصر نشان‌دهنده‌ آن است که جهان اسلام با غرب در جنگ است و رویای صلح زیبا، اما از واقعیت دور است. 

اما در مقابل موضع رسمی دولت اسراییل بسیار معتدل‌تر بوده است.دنی سیمن، سخنگوی دولت اسراییل که سخنانش منعکس‌کننده موضع رسمی دولت اسراییل است گفت: آن قسمت‌هایی از سخنان‌ اوباما که به اسراییل مربوط می‌شد، می‌توانست بدتر از این‌ها باشد.«نطق رییس‌جمهور آمریکا حاوی نکته‌های غیرمترقبه و غافلگیرکننده‌ای نبوده و همه می‌دانند که آمریکا و اسراییل در چه موضوعاتی با یکدیگر اختلاف دارند.»
 




نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما