تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۴۳
۰
کد مطلب : ۳۴۶۶
باقري، مداح اهل بيت:

مضامين اشعار مداحی بايد برگرفته از قرآن و روايات باشد

مضامين اشعار مداحی بايد برگرفته از قرآن و روايات باشد
به گزارش خیمه، سید مسعود باقری یکی از پیرغلامان و شاعران اهل‌بیت(ع) استان همدان است که با گذشت 52 سال از عمرش همواره دلی زنده و روحی شاداب دارد و صدایش گرم و دلنشین است؛ وی با ما به گفت و گو نشسته است.

* وضعیت مداحی را در کشور به ویژه در استان همدان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باقری: بايد برای بهبود شرایط بودجه در نظر گرفت تا بتوان برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مداحی به‌ويژه جوانان علاقه‌مند انجام داد؛ متاسفانه چنان که باید به آن پرداخته نمی‌شود؛ پيشرفت در اين زمينه نيازمند توجه ويژه مسئولان است.


* تاکنون چه فعالیت‌هایی در زمینه آموزشی مداحی در استان انجام گرفته است؟
باقری: از سال 1361 به بعد جامعه مداحان همدان با عنوان مجمع‌الذاکرین با حضور 8 نفر فعاليت خود را آغاز کرد و در اين مرکز بيش از یکصدنفر آموزش مداحی را فرا گرفته‌اند.

در حال حاضر نيز اعضای جامعه مداحان به صورت چرخشی در شهرستان‌های استان نيز کلاس برگزار می‌کنند؛ اميدوارم این مرکز در مناطق مختلف استان نمايندگی ایجاد کند.


* برای جذب جوانان و گسترش مداحی در جامعه باید چه اقداماتی انجام گیرد؟
باقری: انسان‌ها زمینه جذب دارند؛ باید در زمینه مداحی برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گیرد تا مداحی‌ها با ارزش شود و زمینه جذب جوانان فراهم گردد.

جوانان علاقه‌مند نيز بايد به دور از احساسات و به صورت اصولی و با حضور در کلاس‌های آموزشی این هنر را فرا گیرند و استادان مداحی نيز با زبان جوان‌ها صحبت کنند، به گونه‌ای که آنان جذب هنر شوند.


* به نظر شما آیا تنها با آموزش می‌توان مداح شد با اینکه رفتار و کردار افراد در این زمینه مؤثر است؟
باقری:
آموزش امری ضروری اما رفتار و کردار مداحان بايد مناسب و الگو باشد؛ مداحان برای جامعه الگو هستند و اگر امر خلافی از سوی آنان انجام شود خيلی زود انگشت‌نما می‌شوند، بايد مداحان در اين زمينه جانب احتياط را رعايت کنند؛ آنها نائبان فرهنگی هستند، بنابراين بايد اخلاق و نيتی پاک داشته باشند.


* به منظور خرافه‌ای زدایی و استفاده مداحان از منابع و اشعار معتبر چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
باقری: برخی از مداحان با ریتمی تند ترانه‌های امروزی جامعه را به صورت مرثيه در آورده‌اند و به جای اینکه از اهداف و فضائل انبیا و اهل‌بیت(ع) صحبت کنند دائم از چشم و ابرو و قد و قامت آنان سخن می‌گویند؛ این موضوع باعث تإسف است و باید جلوی این خرافه‌ها گرفته شود.

منابع و احاديثی که نقل می‌شود باید موفق و معتبر باشد و اشعار، مدایح و مراثی که خوانده می‌شود باید از جهت مضمون، محتوا و پیام، مناسب و برگرفته از قرآن و روایات باشد.


* فعالیت‌های بنیاد دعبل خزایی را در زمینه پیگیری امور مداحان چقدر مؤثر می‌دانید؟
باقری: خوب پیش می‌رود؛ این بنیاد توانسته است برنامه‌های اساسی را در زمینه بیمه مداحان انجام دهد؛ لازم می‌دانم از مسئولان اين مرکز تشکر کنم.


* برای جوانان علاقه‌مند به این هنر چه توصیه‌ای دارید؟
باقری: مرحله اول تقواست، بدون تقوا مداحی معنا دارد؛ مداح منادی اهل‌بيت(ع) است اين هنر چيزی نيست که خود به خود به وجود آید بلکه باید انسان با علاقه و پشتکار آن را به دست آورد.


* در چه زمینه‌ای مداحی می‌کنید، آیا سبک خاصی دارید؟
باقری:
سبک من قديمی است و اشعارم بيشتر غزل با مضامين نصيحت، مدح و مصيبت است.


* چقدر حضور اهل‌بیت(ع) را در زندگی خود احساس می‌کنید؟
باقری:
حضور اهل‌بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) را در همه لحظات زندگیم احساس می‌کنم به گونه‌ای که در بدترین شرایط و با وجود مشکلات، با یادشان آرامش می‌گیرم.


* حرف آخر؟
باقری:
مداحان باید خود را خدمتگذار اهل‌بیت(ع) و مردم بدانند و مرتکب کوچکترین خطایی نشوند؛ باید مهمترین هدف آنها ترویج دین، نشر معارف و ذکر مصائب اهل‌بيت(ع) باشد و بر آن صداقت کامل داشته باشند.


گفت‌وگو از علی محمد صیادی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما