تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۶۱۲۹
یادداشت شفاهی اسماعیلی درباره کتاب«تحریفات عاشورا»

با تحریف عاشورا، حاشیه پررنگ‌تر از متن می‌شود

با تحریف عاشورا، حاشیه پررنگ‌تر از متن می‌شود
محمد اسماعیلی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس کتاب «تحریفات عاشورا» شامل مجموعه سخنرانی‌های شهید مرتضی مطهری درباره تحریف‌های صورت گرفته بر واقعه عاشورا را به‌عنوان آخرین اثری که به مطالعه نشسته معرفی کرد.

وی معتقد است شهید مطهری در کتاب‌های خود عموما مسائل تاریخی را متناسب با شرایط و مسائل حال بیان می‌کند و می‌توان گفت؛ همه کتاب‌های ایشان همان طور که امام خمینی(ره) هم فرمودند قابل استفاده برای نسل قبل و بعد از انقلاب و نسل فعلی است.

اسماعیلی در توصیف کتاب «تحریفات عاشورا» می‍گوید:

مباحث کتاب «تحریفات عاشورا» در چهار فصل خلاصه شده‌ است: اول معنای تحریف و انواع آن؛ دوم عوامل تحریف؛ سوم تحریف‌های صورت گرفته درباره واقعه کربلا؛ چهارم وظایف مسلمانان در برابر این تحریفات.

تحریف لفظی و معنوی در حادثه عاشورا

از دیدگاه شهید مطهری در حادثه عاشورا تحریف لفظی و تحریف معنوی رخ داده‌ است؛ از آنجا که تحریف معنوی محتوا را تغییر داده، قضیه را به کلی واژگون می‌کند و خطرناک است و خطرناک‌تر این که تحریف در اهداف امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.

مثلا در بخشی از این کتاب به نمونه ای از تحریف در وقایع عاشورا اشاره شده که قضیه لیلا، مادر علی اکبر است؛ البته ایشان مادری بنام لیلا داشته‌اند ولی یک مورخ هم نگفته که لیلا در کربلا بوده است، اما ببینید ما چقدر روضه لیلا و علی اکبر علیه السلام داریم؛ لیلایی در کربلا نبوده ‌است.

شهید مطهری در این کتاب بخشی از ماجراهای واقعه عاشورا را که در بین عوام رایج شده را رد می‌کند و معتقد است برخی از اتفاقات تحریف شده است. استاد مطهری وقایعی که در روز عاشورا اتفاق افتاده و حرکت و واقعیاتی که امام حسین(ع) انجام داده را مطرح می‌کند و حاشیه‌ها و اضافاتی که در طول زمان به واقعه کربلا اضافه شده را اصلاح کرده است.

نباید با واقعه عاشورا طوری برخورد کرد که حاشیه پررنگ‌تر از متن شود

این کتاب می‌گوید که نباید با واقعه عاشورا طوری برخورد کرد که حاشیه پررنگ‌تر از متن شود. همچنین به نظر می‌رسد برخی از شیعیان واقعیت‌های عاشورا را رها کرده و حواشی را مورد توجه قرار داده‌اند درحالیکه هدف اصلی آقا ابا عبدالله حسین(ع) اصلاح امور و امر به معروف و نهی از منکر بوده که باید به آن بیشتر توجه کرد.

اگرچه سینه زنی برای ظلم‌هایی که به خاندان پیامبر رفته، بجا و درست است اما باید با آن اصولی برخورد شود اما قمه زنی و برخی اقداماتی که در مراسم عزاداری دیده می‌شود در شأن شیعه نیست. شهید مطهری در کتاب «تحریفات عاشورا» توضیح می‌دهند اگر قرار است عزاداری هم صورت گیرد باید براساس اتفاقات عاشورا باشد و به موضوعات و اهداف اصلی امام حسین(ع) پرداخته شود و تاکید دارد باید با یزید زمانه مبارزه کرد چراکه مبارزه برای مسلمانان همیشه وجود دارد.

وظیفه مسلمانان پیگیری اهداف امام حسین(ع) و مبارزه با یزید زمانه

امروز هم وظیفه مسلمانان این است که اهداف امام حسین(ع) پیگیری کنند و با یزید زمانه خود مبارزه کنند، نباید از عاشورا فقط عزاداری‌های آنرا درک کنیم و از پیام‌هایش غافل شده و مسیر و راه اصلی گم شود.
مرجع : خانه ملت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما