تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۴۲۲۷

نقش قرائت‌های عاشورايی صفويه و قاجار در ايجاد تحريفات

نقش قرائت‌های عاشورايی صفويه و قاجار در ايجاد تحريفات
فرهنگ: موسسه امام خمينی(ره) كتابي با موضوع و عنوان «جريان‌شناسی تاريخی قرائت‌ها و رويكردهای عاشورا از صفويه تا مشروطه» منتشر خواهد كرد كه هدف اصلی آن بررسی نقش قرائت‌های دوره صفويه و قاجار در ايجاد تحريفات گزارش‌هاي واقعه عاشوراست.

محمد روحانی، مدير تدوين و نشر انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) اظهار داشت: واقعه عاشورا به سبب جايگاه ويژه در تاريخ اسلام به‌ويژه تشيع، مورد توجه بسياری از مولفان و پژوهشگران بوده است، اما با گذشت زمان و رواج مراسم سوگواری به‌ويژه از صفويه، به دليل برداشت‌های نادرست از برخی آموزه‌ها، بستر مناسبی براي ترويج قرائت‌ها و برداشت‌های نادرست و متفاوت فراهم آمد.

وی افزود: اين پژوهش پس از ارايه تمامی رويكردها و قرائت‌ها، مهم‌ترين شاخصه‌های آنها را بيان كرده، زمينه و علل ترويج آنها را از نظر می‌گذراند. محسن رنجبر، نويسنده كتاب،‌ ابتدا چشم‌اندازی از اوضاع سياسی، اجتماعی و دينی ايران در دوره مورد بررسی را ارايه می‌كند تا به اين طريق زمينه درك بهتری را از قرائات عاشورايی آن دوران فراهم آورد.

روحانی در پايان گفت: رنجبر در مرحله بعدی سيری بر مقاتل و تاريخ‌نگاری اين دوران دارد و قرائت‌های مختلف از عاشورا را در هشت قسمت سوگوارانه و تراژيك، حماسی و اسطوره‌ای، عرفانی، ابتلائی و رازمدارانه، تعبد به شهادت، مسيحيانه يا بخشايش و تقديری بررسی می‌كند.

كتاب «جريان‌شناسی تاريخي قرائت‌ها و رويكردهای عاشورا از صفويه تا مشروطه» ماه آينده از سوي موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) منتشر می‌شود.
مرجع : خبرگزاری کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما