تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۲۹۳۹

درباره کتاب «مبارزه علمای اصلاح‌طلب لبنان با تحريفات عاشورا»

درباره کتاب «مبارزه علمای اصلاح‌طلب لبنان با تحريفات عاشورا»
کتاب «مبارزه علمای اصلاح‌طلب لبنان با تحريفات عاشورا»، ترجمه‌ای از برخی فصول کتاب قطور «يک اصلاح‌طلبی شيعی: علما و انديشمندان جبل عامل (جنوب لبنان کنونی) از پايان امپراطوری عثمانی تا استقلال لبنان» است.

اين کتاب در سال ۲۰۰۰ به زبان فرانسه منتشر شده است. با توجه به شيوه‌های دقيق تحقيقی و بررسی‌ها و تجزيه و تحليل‌های اجتماعی، مذهبی و تاريخی آن، برنده جايزه «تحقيقات مشترک فرانسه و لبنان» شده است.

کتاب فوق توسط پژوهشگری فرانسوی (سابرینا مرون) به رشته تحرير درآمده است. اين پژوهشگر برای تأليف اين کتاب، اقامتی چند ساله در لبنان و سوريه داشته و از نزديک به منابع اوليه (مثل آرشيوهای قدیمی سفارت فرانسه که قبلاً محرمانه بوده است) دسترسی داشته است. وی با توجه به آموختن و تسلط بر زبان عربی، توانسته است از منابع درجه اول عربی نيز بهره ببرد. کتاب، يک مستند قوی و قابل اعتماد تاريخی با شيوه‌ای علمی است که نويسنده با دقت و ظرافت به بازماندگان بازيگران اصلی آن صحنه‌ها پرداخته است.

نويسنده در آن کتاب، در نه فصل به بررسی حرکت اصلاح‌طلبانه علمای جبل عامل لبنان در آن مقطع خاص تاريخی (۱۸۸۰-۱۹۴۳) می‌پردازد.

فصل اول کتاب، به منطقه جبل عامل و حضور شيعيان در آنجا اشاره می‌کند. فصل دوم، وضعيت اقتصادی فرهنگی و قبيلگی اين منطقه را تشريح می‌کند.

فصل سوم به تعريف علمای دين و عالم و روحانی و شيوه‌های آموزشی حوزه‌ها و به ويژه بررسی جايگاه حوزة علميه نجف اشرف و شرايط نيل به اجتهاد و شرط عدالت و علم در مجتهدين و جايگاه رهبری معنوی مجتهدان اختصاص دارد.

فصل چهارم کتاب در مورد اصلاح‌طلبی و بررسی حرکت سيدجمال‌الدين و اخوان‌المسلمين، بررسی جنبش مشروطيت ايران و نگاهی به «دستور» (قانون اساسی عثمانی) و نقش علمای ايران، است.

فصل پنجم، به بررسی و تبيين رفورم و اصلاحات در شيوه‌های آموزشی حوزوی توسط محسن‌الامين و حوزه علميه وی و همچنين حوزه و مکتب عبدالحسين شرف‌الدين و تحولات آموزشی برای ساير پيروان مکتب و تحولات در ادبيات مذهبی می‌پردازد.

فصل ششم کتاب، به مبارزه علمای جبل عامل با تحريفات و بدعت‌های عاشورا و تلاش آنان برای رفورم و پيرايش و تنزيه مراسم بزرگداشت عاشورا و محرم، اختصاص دارد.

اين فصل کتاب، از زبان فرانسه به فارسی ترجمه شد و با هماهنگی و توافق با نويسنده کتاب، به صورت مستقل به عنوان کتاب حاضر منتشر شد.

فصل هفتم کتاب به بحث «تقريب بين المذاهب» می‌پردازد و در آغاز،‌ از آن به عنوان ميراث سيدجمال‌الدين ياد می‌کند و سپس به بررسی نقش ساير علمای لبنان در اين زمينه می‌پردازد.

فصل هشتم کتاب، در زمينه مبارزات ملی جبل عاملی‌ها و اوج‌گيری ناسيوناليسم عربی است. فصل پايانی کتاب در مورد پديدار شدن ابراز هويت شيعی در چارچوب يک جمعيت سياسی است.

برای آشنایی بیشتر با «عاشوراپژوهان غیرایرانی» به «پرونده ویژه خیمه» در این زمینه مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما