تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۵
۰
کد مطلب : ۷۷۶۹
طبق نتایج یک نظرسنجی:

ایام عزاداری بهترین زمان برای تبلیغ دینی است

ایام عزاداری بهترین زمان برای تبلیغ دینی است
تعامل رسانه و دین در جامعه ما پوشیده نیست. به این منظور برای دریافت نظران مخاطبان رسانه در یک نظر سنجی از پاسخگویان درباره پرورش مذهبی پرسیده شد.

این پژوهش توسط عباس سالاری پژوهشگر مرکز تحقیقات صداو سیما انجام شده‌است.

بررسي نظرات مردم درباره ضرورت پرورش مذهبي و متوليان اصلي پرورش مذهبي در جامعه، بررسي نقش صدا و سيما در پرورش مذهبي جامعه و ميزان موفقيت ومهمترين مشکلات موجود بر سر راه آن اهداف اصلی پژوهش فوق هستند.
از حدود 720 نفر سوالاتی پرسیده شد که نتایج آن عبارتند از:

به نظر 80درصد پاسخگويان تبليغ مذهبي به لحاظ مقدمه‌اي براي پرورش مذهبي ضروري به نظر مي‌رسد، هرچه تحصيلات بالاتر مي‌رود اعتماد به تبليغ مذهبي کاهش مي‌يابد.

43درصد، صدا و سيما را متولي تبليغ مذهبي مي‌دانند. مدارس در رتبه بعدي قرار
دارند. 13درصد به روحانيون و 5درصد به سازمان تبليغات اسلامي (متولي اصلي) اشاره دارند.

30درصد، نوجوانان را مخاطبان اصلي تبليغات مذهبي از صداوسيما مي‌دانند.

ميزان موفقيت صداوسيما در امر تبلیغ دینی

حدود 55درصد نقش سازمان را «کم و خيلي کم» ارزيابي کرده‌اند. با افزايش تحصيلات، اعتقاد به موفقيت سازمان در اين مهم کاهش مي‌يابد درحالي که 66درصد بيسوادان نقش سازمان را «خيلي زياد و زياد» موفق مي‌دانند.
تا کنون تاثير مثبت برنامه‌هاي مذهبي بر نوجوانان 22درصد گزارش شده است. هرچه تحصيلات بالاتر مي‌رود درصد بيشتري بر عدم موفقيت سازمان اشاره مي‌کنند.

ماه رمضان، ماه تبلیغ
44درصد ماه مبارک رمضان را فعالترين زمان فعاليت سازمان جهت تبليغ مي‌دانند. ايام عزاداري نسبت به ایام جشن و اعیاد بیشتر  برای تبلیغ
دینی اشاره شده‌است.
 56درصد فيلم وسريال مذهبي را در تبلیغ دینی موثرتر مي‌دانند.
54درصد برنامه مذهبي را «تا اندازه‌اي» در زندگي موثر و 9درصد بي‌تاثير قلمداد کرده‌اند.

حدود 30درصد ايام عزاداري را بهتر از ايام شادي جهت برنامه‌هاي مذهبي مي‌دانند. باافزايش تحصيلات افراد، برنامه‌هاي مذهبي سازمان ضعيف و غيرجذاب جلوه مي‌کند. 58درصد سازمان را در استفاده از روش‌هاي افراطي در برنامه‌هاي مذهبي متهم مي‌کنند که باز هم با افزايش تحصيلات اين مقوله قوت بيشتري مي‌يابد.

66درصد سازمان را بي‌توجه به سليقه‌هاي مردم و 86درصد سازمان را موظف به ايجاد شناخت وبينش مذهبي تا تحریک احساسات مي‌کنند. مهمترين اهداف پرورش مذهبي ايجاد بينش مذهبي، تقليد از رفتار ائمه و حفظ نظام عنوان شده‌است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما