تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۷
۰
کد مطلب : ۶۸۳۲

شماره ۵۳ ماهنامه فرهنگی - اجتماعی خیمه منتشر شد

شماره ۵۳ ماهنامه فرهنگی - اجتماعی خیمه منتشر شد
این شماره ماهنامه از شش بخش هیات، جامعه، هنر و ادبیات آیینی، تاریخ و اندیشه، مردم‌شناسی و رسانه تشکیل شده است.

هیأت
تردید نداریم که مهم‌ترین رسالت هیئات که به آنها هویتی مستقل و مجزا را از سایر اجتماعات می‌دهد، تاکید بر آموزش و پرورش و معرفت بخشی در این اجتماعات است.

در این بخش با گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدوقی داشتیم، با توجه به هیئت به عنوان مکانی برای تشخیص و فهم «فاصله بین آنچه هستیم و آنچه که باید باشیم» سعی بر ارائه راهکاری برای رسیدن به یک الگوی مناسب داشتیم.

توجه به جوانان و جوان‌گرایی در سیستم اجرایی هیئت، نکته‌ای است که در گفت‌وگو با سیدحسین موسوی رابطی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قم، به آن اشاره شده است؛ در این شماره کتابخانه تخصصی امام حسین(ع) را نیز معرفی کرده‌ایم.


جامعه
در چند سال اخیر شاهد حضور تعداد کمی از مداحان بوده‌ایم که پس از ستاره‌شدن یا حتی شناخته‌شدن نسبی، برای اجرای برنامه درخواست‌های میلیونی مطرح می‌کنند.

نظر به رشد سریع سریع این رویه در جامعه مداحی، در این پرونده سعی شده، به اختصار به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود.
                                                                                                                         KHEIMEHNNEWS.COM
هنر و ادبیات آیینی
در این بخش نیم نگاهی به یاد حسین(ع) و فاطمه زهرا(س) در اشعار فارسی داشته‌ایم؛ در ادامه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ابوالقاسم نادری به بررسی اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد تعزیه در استان تهران که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران راه‌اندازی شده، پرداختیم.

مقایسه بین «هنرهای آیینی» و «خودآیینی در هنر» و «آسیب‌شناسی موسیقی مذهبی، مرثیه‌سرایی و مداحی» از بخش‌های دیگر بخش‌های این مجموعه است.


تاریخ و اندیشه

اهمیت دانشنامه‌ها در پیشبرد پژوهش‌های علمی، موضوعی است که از این پس به آن بیشتر توجه خواهیم کرد و در این شماره در مصاحبه با سیدمحمود طباطبایی‌نژاد، مسئول گروه سیره و تاریخ موسسه فرهنگی دارالحدیث به آن پرداخته‌ایم.

چگونگی الگوگیری از امام حسین(ع) در عصر حاضر نیز، موضوعی است که هم‌اکنون در سلسله نشست‌هایی با حضور استادان و گروه تحریریه خیمه در دفتر ماهنامه بررسی می‌شود و در آینده به استحضار خواهد رسید.


مردم‌شناسی

در بخش مردم شناسی این شماره، یکی از مراسم کمتر شناخته شده سوگواری حسینی به نام «تابوئیک» در کشور اندونزی معرفی می‌شود؛ آنگاه با یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران عرصه مردم‌شناسی مناسک آیینی آشنا می‌شویم.

واژگان مردم‌شناسی مناسک آیینی شیعی را خواهیم شناخت و با یکی از کتاب‌های مهم درباره مراسم حسی در کشور ترینیداد و توباگو آشنا می‌شویم.


رسانه
رسانه‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید نوع جدیدی از ارتبازات را پدید آورده‌اند که شناخت و به کارگیری آنها در حوزه انتقال مفاهیم دینی و ارزشی ضروری است.

در این شماره به بررسی وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های عاشورایی، مراجع عظام و همچنین واتیکان پرداخته‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما