تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۴
۰
کد مطلب : ۶۳۸۳

شماره 52 ماهنامه فرهنگی – اجتماعی خیمه منتشر شد

شماره 52 ماهنامه فرهنگی – اجتماعی خیمه منتشر شد
شماره اردیبهشت ماه «خیمه» در بخش ابتدایی خود بررسی هویت و کارکرد هیئت‌های مذهبی را از منظر جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار داده است. مصاحبه با حجت‌الاسلام رضا اسکندری با عنوان معرفت ره‌آورد هیئت و گفتاری از مجید رزازی با عنوان هویت و کارکرد هیئت‌های مذهبی مطالب اصلی این بخش هستند.

جامعه
بخش جامعه با گفتگوی خیمه با علی اکبر فدایی از بنیانگذاران هیئت رزمندگان غرب تهران آغاز می‌شود. عنوان مصاحبه نقل قولی از وی درباره لزوم نگاه نرم‌افزاری به جامعه‌شناسی هیئت است. گزارشی با موضوع علل عدم بررسی هیئت‌های مذهبی توسط جامعه‌شناسان، و گفتگویی با دکتر ناصر باهنر درباره قیاس میان هیئت و رسانه‌های دیگر عنوان بعدی این بخش است.

armaneheyat.irسوژه موزه عاشورایی که یکی دو شماره است در خیمه پییگیری می‌شود نیز در مصاحبه‌ای با عنوان «باید حال و هوای موزه عاشورا منطبق با شراط زمان باشد». در این مصاحبه با دکتر محمدصادق محفوظی، رئیس مرکز دایره‌المعارف انسان‌شناسی گفتگو شده است.


هنر و ادبیات آئینی
گفت‌وگو با رضا رحیمی شاعر جانبازی که جامعه‌شناسی خوانده است، در بخش ادب آئینی درباره فراگیری و جذابیت قیام امام حسین در شعر و ادب گفت‌وگوی آغازین این بخش است و در ادامه میزگرد تعزیه با حضور استاد داود فتحعلی بیگی و حجت السلام ابوالقاسم نادری با عنوان تامل‌برانگیز  پخش تعزیه از تلویزیون ممنوع است را می‌خوانید.

                                                               
تاریخ و اندیشه
بخش اندیشه با گزارش نشست تحریریه مجله با محسن حسام مظاهری مولف کتاب رسانه شیعه
آغاز می‌شود و در ادامه یادداشت‌هایی از کارشناسان و اساتید فن درباره این کتاب را می‌خوانید.
سیدحجت سجادی‌زاده با پژوهشی در باب زیارت حضرت فاطمه(س) و قبر ایشان و با عنوان سنگ دل را سرمه کن در آسیای معرفت گزارش مهم دیگر این بخش است. 


مردم شناسی
تشییع عشق عنوانی است که در بخش مردم‌شناسی نشریه برای معرفی و نقد کتاب مردم‌شناسی مراسم آیینی نخل‌گردانی به کار رفته است. گزارشی از سوگواری حسینی در شهر حیدرآباد هندوستان عنوان گزارش بعدی این بخش است.


رسانه

امام حسین(ع) و عاشورا در ویکی‌پدیا گزارشی است درباره مدخل عاشورا در دایره‌المعارف آزاد ویکی‌پدیا که به بررسی  مقایسه این مدخل در ویکی‌پدیای فارسی و انگلیسی و عربی می‌پردازد.

تصویر، قالبی ناقص برای بیان مفاهیم قدسی عنوان گفتاری دیگر است که به بررسی تصویر تلویزیونی، مزیت‌ها و نقایص آن در بیان مفاهیم انتزاعی و دینی می‌پردازد و تمرکز ویژه آن بر شبکه قرآن سیما است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما