تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۶۱۶۷

فصلنامه زمزمه منتشر شد

فصلنامه زمزمه منتشر شد
به گزارش خیمه، در این ویژه نامه آثاری از محمدعلی مجاهدی، غلامرضا گلی زواره، سید مهدی حسینی، جواد محمدزمانی، داود بهلولی، روح الله حبیبیان، احمد رنجبری حیدرباغی، عباس صادقی، سیداحمد شمس و مهدی الماسی راخواهیم دید.

دفتر اول
* ریخت شناسی ترکیب بندهای عاشورایی
نیازی به توضیح ندارد که در قلمرو شعر عاشورا از تمامی ظرفیت قالبهای مختلف شعری برای تبیین این واقعه استثنایی استفاده شده است ولی اولین قالب شعر شعری در زبان فارسی که توانست نظر شیفتگان مکتب سرخ حسینی را به جانب خود معطوف سازد، قالب ترکیب بند بود، که محتشم کاشانی از جاذبه های آن در نهایت استادی و هنرمندی بهره گرفت.

* آسیب زدایی از عزاداری ها، پاسخ گویی به ندای امام
مخالفان بازشناخت آسیب ها همواره می کوشند تا آگاهان و ژرف کاران را با دسیسه های فراوان از معرکه بیرون برانند؛ این دسیسه ها و ترفندها فراوان است که شناخت آن ها نیز بایسته و شایسته است.

* درآمدی بر سبک شناسی در مداحی
بهره مندی مداح از سبک ویژه و خاص، منوط به منحصربودن آن شیوه و سبک خاص به خود اوست نه آن مقلد یا تاثیر گرفته از شیوه کار مداح دیگر باشد یا مجری سبک ها و شیوه های مداحی باشد که عمومیت یافته است.

* عاشورا مرکز توجه دلها و اندیشه ها
برخی گفته اند آن چه سبب گریه می گردد، در حب ذات آدمی ریشه دارد، اما گاهی اموری چون فضلیت طلبی، کمال دوستی، حق جویی و خیرخواهی که بنیان های اصیل آن در تمایلات انسانی است، انگیزه گریستن می شود.

* زیر تیغ بهتان
در مورد عزاداری یا هر فعل دیگری قاعده اصاله الحلیه یعنی حلال بودن جاری است مگر آن که خلاف آن با دلیل متقن شرعی ثابت شود که البته تشخیص وجود یا عدم دلیل مخالف بر عهده فقیه و مجتهد است.

* حسینیه یئرلو آغلار گویلر آغلار
قصیده خوانی همان چیزی است که در مداحی ترک زبانان به آن «دوبیت» می گویند؛ دوبیت شعری بلند است که یک واقعه از وقایع مرتبط با عاشورا و یا یک شخصیت از شخصیت های مرتبط با این واقعه را در بر می گیرد، مهم ترین تفاوت قصیده خوانی و دوبت خوانی و کلا مداحی ترکی و فارسی، همراهی و همگامی مخاطب یا مداح است.

* ذکر اهل عرفان
ازمردمی ترین مجامعی که به زبان مردم سخن گفته و آرزوها، خواسته ها و افکار آنان در آن نمایانده می شود، محافل و جلسات مداحی است؛ بسیاری از مداحان اهل بیت(ع) از دیرباز این علاقه عمومی به شعر صائب را دریافته و خود نیز با انتخاب غزل های مناسب سعی در همراهی با خواسته های مردمی و نیز فرونشاندن عطش خود به شعر صائب داشته اند.

* از نوحه خوانی تا شور خوانی
شاید بتوان نخستین نوحه خوان عاشورا را خود امام حسین(ع) دانست؛ چه این که آن حضرت روز عاشورا را برای ده نفر نوحه و مرثیه خواند و در شهادت ان سخنانی فرمود و آنان را دعا، یا دشمنان آنان را نفرین کرد.


دفتر دوم
* مطالعه تطبیقی در قلمرو نوحه های عاشورایی از یغما تا خوشدل

* نوحه و سرود
اصولا شیعه با تکیه بر باورهای آیینی و آموزه های مکتب تشیع، مجالس سوگ و سروز اهل بیت(ع) را برگزار می کند.

* بولود تک دولماییم نئیلیم
صراف یکی از چهره های نامدار مرثیه آذربایجان است؛ قصیده ها، غزل ها و نوحه های صراف، مبین استعداد شگرف و فضل و دانش اوست.

* رسول زاده؛ آشفته وادی نوحه
متاسفانه الان خط قرمزها رعایت نمی شود؛ بعضی دوستان نوحه سرا واقعا خود را ملزم نمی دانند و فکر می کنند که هر چه درباره اهل بیت(ع) بگویند درست است.

* ماه نی
در این بخش با امیرحسین مدرس درباره آلبوم ماه نی و وموسیقی مذهبی به گفتگو نشسته اند.

* بازخوانی چند نوحه حماسی و انقلابی
گفتگو با حسن محلوجی ، مداح اهل بیت(ع)

* نوحه در شعر عاشورایی نقش والایی دارد
این که چرا برخی نسبت به شور و روضه از جنس غیرمتعارف و سلیقه ای اهمیت می دهند شاید به این دلیل است که اطلاع چندانی از شیوه و تاثیر نوحه در مجالس حسینی ندارند.

* پیرامون نوحه نو نوحه سرایی
واژه نوحه در زبان و ادب فارسی به معنای بیان مصیبت، ریه کردن به آواز بلند، ماتم و شیون و زاری و همچنین شعری است که در ماتم و سوگواری، با صوت حزین و ناله و زاری خوانده می شود.

* ... گئدرم شاماساری


* نوحه، شعر، شعور

میزگردی پیرامون نوحه و ساختار آن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما