تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۰۱
۰
کد مطلب : ۳۷۱۰

کتاب «جوانی، عقل، عزت و تربيت در فرهنگ عاشورا» به چاپ دوم رسید

کتاب «جوانی، عقل، عزت و تربيت در فرهنگ عاشورا» به چاپ دوم رسید
به گزارش خیمه، در فصل اول با عنوان «جوان، جوانی و فرهنگ عاشورا»، ظرفيت‌های بالای نهضت عاشورا برای رفع عطش نسل جوان به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم «آسيب‌شناسی مناسك و مراسم حسينی»، به دنبال اثبات اين مدعا است كه گاه مناسك و مراسم ايام محرم و صفر با ساير مناسبت‌های مهم دينی از نظر كميت و كيفيت سازگاری ندارد و نياز به تعديل و اصلاح در شيوه‌ عزاداری‌ها دارد.

«حركت اصلاحی امام حسين و نسبت ميان تكليف و نتيجه»، عنوان فصل سوم است؛ فصل چهارم «راز و رمز بقاء و نفوذ نهضت حسينی در ميان شيعيان»، با استفاده از روش پژوهش اكتشافی يا توليد انگاره، در پی پاسخ به اين پرسش است كه، چرا عكس العملی كه شيعيان برای شهادت امام حسين(ع) دارند، برای هيچ كس ديگر حتی پيامبر(ص) ندارند؟

در فصل پنجم با عنوان «مؤلفه‌های عزت و افتخار حسينی»، اين مدعا مدلل شده است كه عوامل چهارگانه شهادت طلبی، حماسه و عرفان، وفای به عهد و پيمان و حق گزينش و انتخاب، مستقيم و غيرمستقيم بر حصول عزت و افتخار به آن و يا تن دادن به ذلت و پذيرش سرشكستگی آن دخيل‌اند.

«جلوه‌های تربيتی قيام عاشورا»، عنوان فصل هفتم است، در اين فصل مدعا آن است كه نهضت حسينی و قيام عاشورا نه تنها از جهت محتوايی حامل پيام‌های تربيتی است، بلكه حتی بعضی روش‌های مهم در بحث تعليم و تربيت را نيز می‌توان از اين حادثه استنباط كرد.

فصل هفتم «شناخت خواص و عوام حق از باطل با ملاك‌های برون دينی»، فرضيه مورد آزمون در اين فصل آن است كه با ملاك‌های درون دينی به حق يا باطل بودن خواص و عوام نمی‌توان دست يافت و تنها راه شناخت حق و باطل و از جمله در حادثه كربلا، تمسك به ملاك‌های برون دينی، انسانی و عام است و با ارايه ملاك‌هايی امام حسين(ع) و يارانش را پيروان حق و يزيد و لشگريانش را در جرگه طرفداران باطل قرار می‌دهد.

فصل هشتم «عقل مانع تحريف و عامل تعميم نهضت حسينی»، نام گرفته است كه عقل را در دو مقام ثبوت و اثبات مورد بحث قرار می‌دهد.

در فصل نهم «گذری بر زندگانی امام حسين(ع) و حماسه عاشورا»، ضمن اشاره به مقاطع زندگانی امام حسين(ع) برخی از عوامل قيام عاشورا و نتايج آن قيام مورد بحث اجمالی قرار گرفته است. فصل آخر كتاب نقد و نظری بر كتاب «فلسفه نهضت امام حسين(ع)» است.

چاپ دوم كتاب «جوانی، عقل، عزت و تربيت در فرهنگ عاشورا»، در 256 صفحه با بهای 30 هزار ريال، 22 آبان‌ماه سال جاری منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما