تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
۰
کد مطلب : ۲۷۱۲۶

«بازخوانی تاریخ کربلا: چهارده مجلس عاشورایی» منتشر شد

«بازخوانی تاریخ کربلا: چهارده مجلس عاشورایی» منتشر شد
کتاب «بازخوانی تاریخ کربلا: چهارده مجلس عاشورایی» اثر سیدحسین حسینی قمی است که توسط اکبر اسدی ویراستاری شده و انتشارات عطش آن را در ۲ هزار نسخه در سال جاری چاپ و منتشر کرد.

این کتاب در ۱۴ مجلس عاشورایی تدوین شده و موضوعات مربوط به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است که در برنامه «سمت خدا» تبیین شده است. این اثر شامل ۱۴ فصل است که از جمله عناوین آن می‌توان به «عوامل انحطاط مردم کوفه»، «معادباوری در کربلا»، «انحراف در شناخت خلیفه پیامبر(ص)»، «بررسی جنایات بنی‌امیه»، «بررسی خطبه امام رضا(ع) در منا»، «بررسی نامه امام حسین(ع) به معاویه»، «ریشه‌های عاشورا در نهج‌البلاغه»، «حادثه کربلا در نگاه بزرگان اهل سنت»، «پیام‌ها و پیام‌آوران عاشورا»، «نقش زنان در کربلا»، «عاشورا و عزاداری» و «اربعین سیدالشهدا(ع)» اشاره کرد.

در این کتاب علاوه بر مباحث مربوط به عاشورا، مباحثی که مسائل روز جامعه را شامل می‌شود، در این اثر آمده و می‌تواند مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد. در فصل نخست عوامل انحطاط مردم کوفه تشریح شده که بحث دنیاپرستی در آن یکی از این عوامل است، فصل دوم معاباوری در کربلا را مورد بحث قرار داده که یاران امام حسین(ع) اعتقاد راسخی به معاد داشتند. در فصل سوم وحدت رویه مسلمانان مورد تأکید قرار گرفته تا با بصیرت و شناخت درست بتوانند راه صحیح را در پیش گرفته و مسیر انحرافی را کنار بگذارند و در بحث‌های بعدی نیز جنایات بنی‌امیه بررسی شده و اینکه ریشه این جنایات در کجاست، مورد بحث قرار گرفته و در فصول پایانی نقش زنان در کربلا تبیین شده است، زنانی که تاریخ‌ساز بودند.

اربعین یکی از موضوعات دیگر این کتاب است که اهمیت آن تبیین شده؛ چرا که امام حسین(ع)، تنها امامی است که چهلمین روز شهادتش را برگزار می‌کنیم و در بخش‌هایی از این فصل به اهمیت زیارت اربعین نیز پرداخته شده است و می‌توان گفت؛ اربعین اسلام را جانی دوباره داد و حیاتی دوباره بخشید و پیاده‌روی اربعین در روایات و زیارت امام حسین(ع) توصیه شده است و به همین دلیل احساس می‌کنیم فرهنگ صحیح شیعه به سایر کشورها نیز سرایت کرده و می‌تواند بازتاب خوبی در سایر رسانه‌ها داشته باشد و باید مواظب باشیم سیل خروشان مردم که در اربعین به سمت نجف و کربلا در حرکتند، می‌تواند مهمترین پیام را برای مسلمانان داشته باشد؛ از این رو باید دقت کنیم تا فرهنگ‌سازی درستی انجام شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما