تاریخ انتشار
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
۰
کد مطلب : ۲۶۹۷۷
فرماندار کاشمر:

برخی نوآوری‎ها در مداحی موجب تخریب دین می‌شود

برخی نوآوری‎ها در مداحی موجب تخریب دین می‌شود
مهدی فروزان، فرماندار کاشمر دوم مهرماه در نخستین همایش استانی پیرغلامان، مداحان و شاعران آئینی خراسان رضوی با عنوان پیرغلامان آفتاب که در محل هیئت حیدری کاشمر برگزار شد، گفت: جامعه مداح، ذاکر و ستایش گران اهل بیت(ع) طبقه‌ای هستند که به خاطر راه و روش خود می‌توانند بیشترین اثر در تعمیق و تبیین فرهنگ دینی و مذهبی و فرهنگ معارف اسلامی بگذارند.

وی مداحی را کار مقدسی دانست و گفت: مداح باید عاشقی خود ساخته باشد و با اخلاق، خصلت‌های نیک، صوت و شعر زیبا در اعیاد به شادمانی پرداخته و با حزن و اندوه مجلسی را منقلب کرده و جوانان را به هیئت دعوت کند. کسانی که وارد این حرفه می‌شوند توفیق الهی نصیب‌شان شده است.

فرماندار کاشمر به اظهار تأسف از اینکه یک‌سری بدعت‌ها و نوآوری‌ها در مداحی‌ها موجب تخریب دین می‌شود، ابراز کرد: نباید بپذیریم کسانی به نام اهل بیت(ع) شعرها و ترانه‌های غربی را رواج دهند، فقط به جهت اینکه جوانان را بخواهند به محفلی دعوت کنند.

وی با اشاره به اینکه مداحان باید جلوی برخی کارهای غیرمتعارف و خلاف عرف را با آموزش دادن بگیرند، ابراز کرد: کانون مداحان نباید اجازه دهد هر کسی با هر شیوه و روشی به مداحی بپردازد.

فروزان با بیان اینکه خطه ترشیز و استان خراسان رضوی خطه‌ای بسیار اهل بیت(ع) دوست و ولایتمدار است، عنوان کرد: ما در استانی هستیم که نور علی بن موسی الرضا(ع) برآن احاطه دارد.

وی با اعلام اینکه وجود امامزادگان در کشور در دل جوانان ما رسوخ می‌کند و جوانان اهل بیت(ع) پروری می‌کنند، گفت: مداح باید در درجه اول عارف، اخلاق مدار و صادق باشد، ضمن اینکه وارستگی باید از مداح مشخص باشد و بتواند تأثیرگذاری خود را چند برابر کند.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه کسانی هستند که در دل انگلیس به تفرقه‌اندازی بین اهل سنت و شیعه مشغولند، بیان کرد: مداح باید دل‌های مخالف را به سمت و سوی اهل بیت(ع) سوق دهد زیرا مداحان در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند از همین رو باید از این احساسات و عواطف پاک مردم به خوبی استفاده کنند و دل‌های پاک جوانان را به سمت و سوی مساجد سوق دهند.

وی با تأکید بر اینکه مداحان باید برای جامعه روشنگری و روشنفکری کنند و بتوانند سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور را به خوبی به جامعه انتقال دهند، گفت: مداح باید به اشاعه فرهنگ شهادت در صحرای کربلا بپردازد.

فروزان در ادامه به بیان عناصر مداحی پرداخت و خطاب به مداحان گفت: شعر، صدا و آهنگى که مداحان انتخاب مى‌کنند و اشارات و کارهایى که انجام مى‌دهند، هنر است، همچنین عنصر تعقل و منطق از دیگر عناصر مداحی است.

وی در پایان داشتن ادب و اخلاص و تقوا، حفظ کردن ارتباط روحانی خویش با خدا، سجده‌کردن به درگاه خدا، احترام به بزرگترها و ... را از ویژگی‌های یک مداح خوب دانست.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما