تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۶۶۳۷

شهریار پرورش‌ یافته مکتب اهل بیت(ع) بود/ اشعار «بهجت» سهل و ممتنع است

شهریار پرورش‌ یافته مکتب اهل بیت(ع) بود/ اشعار «بهجت» سهل و ممتنع است
رضا اسماعیلی، شاعر، محقق و منتقد ادبی با بیان اینکه محمدحسین بهجت(شهریار) پرورش‌یافته مکتب اهل بیت(ع) بود و ارادت وی به خاندان عصمت و طهارت(ع) در غزلیات و اشعار دیگرش قابل بررسی است، عنوان کرد: شهریار از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر بود که وقتی آثارش را مرور می‌کنیم در جای جای ابیاتش ردپای تاثیرپذیری از قرآن و دین دیده می‌شود. این ارادت و محبتی که وی به اهل بیت(ع) داشته در آثارش متجلی شده و خصوصاً به امام علی(ع) تعلق خاطر زیادی داشته و بسیاری از اشعارش را به ایشان تقدیم کرده است.
اسماعیلی با بیان اینکه یکی از شاهکارهای شهریار «علی ای همای رحمت» است، افزود: وی علاوه بر این، اشعار زیادی درباره امام علی(ع) و امام حسین(ع) دارد که نشانه ارادت وی به اهل بیت(ع) است.
این محقق گفت: تاثیرپذیری از آیات قرآن در اشعار شهریار قابل بررسی است. این تاثیر درونی و ذاتی است و به این معنا نیست که شهریار با به کار بردن یک کلمه یا آیه از قرآن کریم به شعرش رنگ و بو بدهد، بلکه تاثیری درونی است.

بیان سهل و ممتنع از خصوصیات متمایز کننده اشعار شهریار است
این منتقد ادبی افزود: شهریار پرورش‌یافته دامان قرآن بود و آموزه‌های دینی و قرآنی را غیرمستقیم در اشعارش آورده است. اشعاری نیز به زبان آذری دارد که از جمله در حیدربابا به طور مستقیم با تعلق خاطر شهریار به اهل بیت(ع) و گرایش‌های دینی وی روبه‌رو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه شهریار ارادت زیادی به حافظ داشته است، گفت: استاد شهریار به حافظ ارادت زیادی داشت و اشعارش در سبک عراقی سروده شده است. شهریار در اکثر غزلیاتش در حسن مطلع یا حسن مقطع گریزی به حافظ داشت.
اسماعیلی ادامه داد: اشعار شهریار سهل و ممتنع است و در عین روانی دقایق عرفانی را همراه دارد که هم افراد معمولی می‌توانند معنایش را بفهمند و هم افرادی با سطوح بالاتری از فهم و درک می‌توانند به بطن اشعارش وارد شوند. بیان سهل و ممتنع از خصوصیات متمایز کننده اشعار شهریار از دیگران است.

شهریار شاعری مردمی بود
این محقق به اشعار شهریار درباره بسیج و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شهریار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی(ره) لبیک گفت و اشعار زیادی را درباره بسیج و انقلاب اسلامی سرود.
این شاعر با بیان اینکه شهریار شاعری مردمی بود، تاکید کرد: شهریار خودش را از مردم می‌دانست و خود را وقف غم‌ها و شادی‌های مردم می‌کرد. این شاعر در بسیاری از اشعار فارسی و آذری از فقر و گرفتاری‌های مردم سخن گفته است و می‌توان گفت شاعری انقلابی و بسیار متعهد بوده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما