تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۶۶۳۴

شعرسرایی مذهبی سختی‌های خاص خود را دارد/ خیال‌انگیزی راهی به حوزه شعر آئینی ندارد

شعرسرایی مذهبی سختی‌های خاص خود را دارد/ خیال‌انگیزی راهی به حوزه شعر آئینی ندارد
مهدی تقی‌نژاد، شاعر آئینی کشورمان درباره نحوه ورودش به عرصه شعر چنین توضیح داد: تا به امروز ۹ کتاب در حوزه شعر و ادبیات به چاپ رسانده‌ام که آخرین آن «هشتمین خورشید» نام دارد. اولین کتابم سال ۷۵ به چاپ رسیده و هم اکنون ۲۰ سال است که کارهایم به چاپ می‌رسد. درباره علاقه‌ام به شعر هم باید بگویم که از همان کودکی این علاقه در من وجود داشت، اما از زمان دانشجویی احساس و دقتم به این حوزه شکلی جدی به خود گرفت و اصطلاحاً، حرفه‌ای به این حوزه ورود کردم.

وی افزود: من نیز همانند اکثر شعرا کار خود را با شعر کلاسیک آغاز کردم، اما در ادامه شعر نو را هم تجربه کردم. در این میان باید به این نکته اشاره کنم که شعر نو هیچ مغایرتی با شعر کلاسیک ندارد و به نوعی ادامه دهنده راه شعر کلاسیک است، پس این تصور که شعر نو یا سپید کیفیتی پایین‌تر از شعر کلاسیک دارد، اشتباه محض است. نکته دیگر این‌که در شعر نو هم، وزن و قافیه وجود دارد و این گونه نیست که شعر نو هیچ انسجام ادبی نداشته باشد.

شعر مذهبی با پیروزی انقلاب رونق یافت

این شاعر درباره ویژگی اشعار مذهبی چنین توضیح داد: شعر مذهبی سابقه بسیار دیرینه‌ای در ادبیات ما دارد؛ در کلامی می‌بایست گفت از همان زمانی که شعر در کشور ما رواج پیدا کرده، شعر دینی نیز مد نظر قرار گرفته است، اما به طور مشخص با اهمیتی که بعد از پیروزی انقلاب به شعر مذهبی داده شد، این نوع شعر مورد توجه جدی‌تر شعرا قرار گرفت. برای همین نیز کارهای خوبی در این حوزه تولید شد که هم زیباست هم این‌که، داشته‌های فنی بالایی دارد.

این ادیب ادامه داد: به نظرم سرودن شعر مذهبی کاری دشوارتر است، چون هم باید اثر از زیبایی ادبی بهره برده باشد هم این‌که به گونه‌ای سروده شود که آسیبی به باورهای ادبی مردم نرسد. نکته دیگر این‌که در کارهای مذهبی چون رؤیا‌پردازی به آن گونه که در شعر آزاد وجود دارد مهیا نیست، کار به سمت شعار سوق پیدا می‌کند که آسیبی جدی برای این حوزه شمرده می‌شود.

وی درباره گرایش مخاطبان به سمت شعر مذهبی نیز چنین توضیح داد: علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در کشور ما تمایل جدی نسبت به کارهای مذهبی دارند، چون اصولاً ما مردمی دین‌مدار داریم. برای همین این ویژگی کمک می‌کند تا کارهای مورد نظر با استقبال مردم مواجه شود، البته باید این امر را مد نظر داشت که این ویژگی ممکن است بهانه‌ای باشد برای سوء استفاده افرادی که می‌خواهند از این حوزه بهره ببرند.

تقی‌نژاد در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر این‌که آیا مدح‌گویی الزاماً به معنای بی‌کیفیت بودن اشعار است؟ بیان کرد: طبیعتاً وقتی مدح صرف پیش می‌آید از شعر فاصله می‌گیریم، زیرا در شعر باید خیال‌انگیزی و تصویرسازی وجود داشته باشد، ولی این ویژگی در مدح وجود ندارد، اما کارهایی که درباره ائمه(ع) هستند با این آسیب مواجه نیستند، چون شعری که در این حوزه سروده می‌شود از سر عشق است و دوم این‌که شعرایی در این حوزه فعال هستند که توانایی بالای فنی دارند؛ این دو اصل سبب شده کارهای خوبی در حوزه شعر مذهبی خلق شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما