تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۶۳۷۵

مقتل امام حسین(ع) به قلم «امید مجد» منظوم می‌‌شود/ پیشرفت کار تا شهادت مسلم‌ بن‌عقیل

مقتل امام حسین(ع) به قلم «امید مجد» منظوم می‌‌شود/ پیشرفت کار تا شهادت مسلم‌ بن‌عقیل
امید مجد، شاعر کشورمان درباره کار جدید خود که درباره مقتل امام حسین(ع) است، گفت: در حال حاضر ترجمه منظوم مقتل امام حسین(ع) که حرکت ایشان را از مدینه تا عاشورا در برمی‌گیرد، آغاز کرده‌ام تا به شعر درآورم و در این راستا از دو مقتل که دارای اعتبار علمی و سندی هستند، یعنی مقتل «ابومخنف» و «لهوف» استفاده کرده‌ام.

وی افزود: با توجه به اینکه مقتل یک گزارش تاریخی است، از این رو منظوم کردن آن به صورت خط به خط نیست و تصویرسازی و فضاسازی در آن وجود دارد تا بتواند انتقال دهنده احساسات باشد.

مجد در ادامه بیان کرد: این منظومه از حالت تاریخی به ادبی بودن رفته و در آن پر و بالی به اندیشه و فکر داده شده است تا احساس‌برانگیز باشد؛ چرا که همانند قرآن نیست که مترجم ملزم به پایبندی به اصل متن باشد و آن را رعایت کند؛ از این رو دست من در منظوم کردن مقتل باز است.

این شاعر درباره تقسیم‌بندی موضوعی مقتل گفت: با توجه به اینکه طی حرکت امام حسین(ع) و یارانش از مدینه به کربلا حوادث گوناگونی رخ داده، از این رو براساس همین حوادث و وقایع، تقسیم‌بندی موضوعی نیز انجام شده و عنوان هر موضوع قبل از شعر آن آمده است.

وی با اشاره به پیشرفت این ترجمه عنوان کرد: اصل مقتل امام حسین(ع) که در کتاب‌های «لهوف» و «ابومخنف» وجود دارد حدود ۲۰۰ صفحه است که در حال حاضر یک چهارم آن به فارسی منظوم درآمده و از نظر موضوعی به شهادت مسلم‌بن‌عقیل رسیده است.

یادآور می‌شود، امید مجد تاکنون قرآن کریم، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و بسیاری از ادعیه و زیارات را به نظم درآورده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما