تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۳۵۴۵

نگارش «مقتل امام حسین(ع)» به پایان رسید

نگارش «مقتل امام حسین(ع)» به پایان رسید
مرضیه محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین درباره آخرین اثرش که در دست نگارش دارد گفت: در حال حاضر مشغول نگارش کتابی درباره مقتل امام حسین(ع) هستم که عنوان دقیق آن هنوز مشخص نشده و از زمان حکومت معاویه تا چند ماه پس از قیام را به صورت مقتل شامل می‌شود.

نویسنده «دانشنامه شعر عاشورایی» افزود: نگارش این مقتل به پایان رسیده است و کارهای آخر آن را انجام می‌دهم تا به زودی به دست ناشر بسپارم. اصل نگارش این کتاب بر مقتل «ابی‌مخنف» استوار است، نه کتاب‌هایی که به نام ابی‌مخنف بوده و تحریف شده‌اند، بلکه از آنچه در تاریخ طبری یا کتاب‌های قرون دوم و سوم هجری بوده، برداشت‌هایی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مقتل‌های گوناگونی درباره امام حسین(ع) نوشته شده است و هر یک از نویسندگان سعی داشته‌اند آنچه صحیح است را به مخاطبان منتقل کنند، اما در آنچه من به نگارش درآورده‌ام، تلاش کردم تا همه مقتل‌ها را در کنار هم بگذارم و به مطلبی که صحیح‌تر بوده و استدلال قوی دارد استناد کنم.

محمدزاده گفت: برای مثال ممکن است در چهار مقتل نوشته شده باشد که امام حسین(ع) در فلان منزل این سخن را گفت و یا مقتلی دیگر غیر از این باشد؛ برای نگارش این کتاب در رابطه با صحیح بودن چنین مطلبی تحقیق می‌کنم.

وی یادآور شد: در آثار شیخ طوسی که فردی مورخ بوده، کسی شکی به خود راه نمی‌دهد، اما در مورد امام حسین(ع) یک اشتباه وجود دارد و آن اینکه سه شرطی که امام مطرح می‌کند و می‌گوید بگذارید برگردم یا اینکه بگذارید به شام بروم و با یزید صحبت کنم، صحیح نیست و من این موضوع را با تحلیل دقیق گفته‌ام که این حرف نمی‌تواند صحیح باشد؛ چرا که امام(ع) برای اعلام مخالفت خود با یزید قیام کرد، نه اینکه بخواهد با وی بیعت کند و این موضوع با مقتل‌های دیگر متفاوت است.

این نویسنده در پایان گفت: با توجه به اینکه کتاب «فرزندان امام حسین(ع)» را انتشارات امیرکبیر به چاپ رسانده است، از این رو این کتاب را نیز به این ناشر می‌سپارم. اما این موضوع هنوز قطعی نشده است و نمی‌دانم که ناشر می‌تواند آن را به بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برساند یا خیر؟
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما