تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۹۹۱

تامین نظر علما، راه حل نمایش «رستاخیز»/ غلبه عشق به اهل بیت(ع) بر مشکلات در ساخت آثار دینی

تامین نظر علما، راه حل نمایش «رستاخیز»/ غلبه عشق به اهل بیت(ع) بر مشکلات در ساخت آثار دینی
حسین سلطان‌محمدی، منتقد و کارشناس سینما درباره حواشی پیش آمده برای فیلم «رستاخیز» اظهار کرد: در این فیلم سینمایی از چند دیدگاه می‌توان اظهار نظر کرد؛ ابتدا این‌که دولت به این فیلم مجوز نمایش داده است. منظورم از دولت بخشی در وزارت فرهنگ و ارشاد است که چنین رسالتی را برعهده دارد. در این قسمت نیز افرادی حضور دارند که هم در حوزه سینما و هم در حوزه مسائل دینی افراد آگاهی هستند. البته زمانی که موضوع فیلم دینی باشد توجهات در این مرکز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. این روند نیز به هیچ وجه به سلیقه شخصی یک مدیر سینمایی بر نمی‌گردد، بلکه روندی قانونی است که از سال‌ها پیش وجود داشته.

وی افزود: البته درباره فیلم سینمایی «رستاخیز» بیشتر انتقادات به بحث مفهومی کار بر می‌گردد به ویژه آنجایی که بحث نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) به میان می‌آید. درباره این مسئله نیز تفاوت نظر وجود دارد، چون برخی علما که نظراتشان در سایت فیلم هم آمده اعتقاد دارند با رعایت اصل احترام، تصویرگری از حضرت ابوالفضل(ع) ایرادی ندارد و عده‌ای دیگر برخلاف این نظر هستند و این مسئله را رد کرده و در برخی موارد حتی انجام این کار را حرام می‌دانند.

این منتقد ادامه داد: با رعایت تمام احترامی که نسبت به علما وجود دارد شاید به نظر بیاید که بهتر باشد درباره چنین موضوعاتی به نظر مقام معظم رهبری به عنوان ولی مطلقه فقیه رجوع شود. البته برخی افراد در سطوح پایین‌تر جامعه نیز که مسئولیتی در سازمان‌ها ندارند بر اساس غرض‌ورزی‌های خاص به صورت‌های مختلف به این کار ضربه می‌زنند. همین امر هم سبب شده که برای فیلم حواشی بسیاری به وجود آید.

سلطان‌محمدی اظهار کرد: درباره این فیلم برخی از منتقدان می‌گویند، چرا فیلمسازی چون احمدرضا درویش باید در این حوزه ورود کند، چون معتقد هستند وی از موضوعات دینی بی‌اطلاع است. آیا واقعاً فردی که دو برادرش شهید شده و خود نیز جانباز جنگ است، هنرمندی است که دغدغه موضوعات دینی ندارد و نسبت به موضوعات دینی بی‌اطلاع است؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این برخوردها منجر به این نخواهد شد که دیگر فیلمسازان به این حوزه‌ها ورود نکنند؟ گفت: این مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها همیشه بوده است، اما عشق به امام حسین (ع) همیشه وجود داشته، تنها در این میان عشق است که باعث می‌شود چنین کارهایی ساخته شود. درباره این فیلم هم امیدوارم با تامین نظر علما، کار به نمایش درآید تا فرصت دیدن فیلمی درباره عاشورا از مردم گرفته نشود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما