تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
۰
کد مطلب : ۲۵۸۷۹

وحدت رویه مانع بروز حواشی برای آثار دینی می‌شود/ مشکلات «رستاخیز» قابل حل است

وحدت رویه مانع بروز حواشی برای آثار دینی می‌شود/ مشکلات «رستاخیز» قابل حل است
محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درباره شرایط و الزامات تولید فیلم‌های تاریخی – مذهبی چنین توضیح داد: در ابتدای بحث باید از عوامل سازنده فیلم «رستاخیز» کمال تشکر را داشته باشم که با زحمات شبانه‌روزی به این حوزه حساس ورود کردند و فیلمی با محوریت اباعبدالله(ع) جلوی دوربین بردند، اما مسائلی درباره این فیلم مطرح است که از هر چیزی مهمتر به شمار می‌آید و آن نیز هماهنگی که درباره این دست تولیدات باید بین فیلمساز و علمای دینی وجود داشته باشد است. با این توضیح نیاز است که برای تولید فیلم‌های تاریخی مذهبی گستره تحقیقات ما درباره موضوع بسیار گسترده باشد به نحوی که تمام کتب نوشته شده در حوزه مورد نظر با حضور کارشناسان فن مورد ارزیابی جدی قرار گیرد.

وی افزود: استفاده از تمامی پتانسیل‌های موجود کمک می‌کند فیلمی‌هایی که می‌خواهند موضوعی تاریخی دینی را مد نظر قرار دهند با ظرافت و دقت نظر بیشتری تولید شود. نکته دیگر این‌که آگاهی لازم در این حوزه کمک می‌کند واقع‌نگری در فیلم بیشتر شود، هر چند تمامی علما از جمله مقام معظم رهبری در تاکیدات بسیارشان فرمود‌ه‌اند که بحث تخیل هنرمند باید وجود داشته باشد تا آنها بتوانند آزادانه فکر کرده و آن را در راستای واقعیت حرکت دهند. این اتفاق در فیلم سینمایی «مریم مقدس» روی داد و فیلم توانست تخیل را در خدمت واقعیت قرار دهد.

مشکلات «رستاخیز» قابل حل شدن است

این تهیه‌کننده ادامه داد: اما درباره مسائلی که برای فیلم «رستاخیز» روی داده هم باید بگویم، این مشکلات قابل حل است. اتفاقاتی که برای این فیلم رخ داده از آنجا نشئت می‌گیرد که یکی از مراجع عالم تشیع ایراداتی را بیان فرمودند که مطمئنم با نمایش فیلم برایشان و رفع برخی اشکالات، قابل رفع است. درباره احمدرضا درویش هم باید یک نکته را بیان کنم و آن نیز این است که این فیلمساز به کارش آگاه بوده و سینما را به خوبی می‌شناسد، حتی به آن اندازه حرفه‌ای است که خود به برخی از اشتباهات در کارش معترف بوده و آن را پذیرفته است. این هنرمند دغدغه انقلاب و دین دارد و جانباز جنگ و برادر دو شهید است.

محسن علی‌اکبری ادامه داد: این اتفاق را (اعتراف به اشتباه) ما در بحث سکانسی که حضرت علی‌اصغر (ع) به شهادت می‌رسد رخ داد و دیدیم که کارگردان با پذیرفتن خطایش صحنه را تغییر داده و سکانس تصحیح شده را جایگزین آن کردند. درباره این کار باید بگویم یک افسوس برای من وجود دارد و آن هم این‌که ای کاش می‌شد قبل از ساخت مشاوره‌های بیشتری با علما و مراجع تقلید صورت می‌گرفت تا کار از اتفاقاتی که برایش پیش آمد در امان می‌ماند، البته عوامل فیلم گفته‌اند که ساعت‌ها با علما در این باره بحث و گفت‌وگو شده، اما به هر حال باید مراودات بیشتری انجام می‌شد، چون واقعاً حیف است که چنین کاری روی پرده نرود.

تهیه‌کننده سریال «مردان آنجلس» اعلام کرد: از اتفاقات پیش آمده نباید بهره‌برداری نادرستی از سوی بدخواهان شود، چون ممکن است بخواهند علما را در مقابل سینما قرار دهند، گفته‌ای که به هیچ وجه درست نیست؛ چون علما به واقع پشتیبان هنر و سینما هستند و آگاهاه هستند که این ابزار تا چه اندازه قدرت دارد تا مفاهیمی چون عاشورا را برای جهانیان بیان کند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای ساخت فیلم‌های دینی و تاریخی آیا باید نظر همه مراجع پرسیده شود یا اینکه به فتوای چند نفر می‌توان اکتفا کرد؟ گفت: من مطمئن هستم اگر تاییدیه‌ای در زمینه مسائل مطرح شده از سوی مراجع تقلید وجود داشت و آن تاییدیه‌ها به دفتر آیت‌الله وحید خراسانی ارسال می‌شد این عکس‌العمل‌ها به وجود نمی‌آمد، اما بحث را نباید به این سمت برد، چون می‌توان با نمایش این فیلم برای وی و رفع برخی ایرادات آنها فیلم را در سینماهای کشور به نمایش درآورد.

نظر ولی فقیه باید حجت تمام نظرات باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آنچه برای ما هنرمندان بیش از هر چیزی اهمیت دارد نظر ولی فقیه درباره مسائل فرهنگی است. در ضمن بر کسی پوشیده نیست مقام معظم رهبری چه نگاهی به موضوعات فرهنگی دارند. ایشان به شدت موافق کارهایی هستند که در سینما با محوریت موضوعات دینی و قرآنی تولید می‌شود و بارها هنرمندان را تشویق کرده‌اند که در این حوزه قدم بردارند، حتی ایشان با حمایت‌ها و اظهار لطفی که دارند، زمینه تولید کارهایی چون حضرت یوسف (ع) و مریم مقدس را فراهم کردند. با این توضیح باید بگویم باید زمینه‌ای را فراهم آورد تا وحدت رویه‌ای در این حوزه (فیلمسازی دینی) وجود داشته باشد و اگر کارگردانی در ساخت فیلم مطابق نظر معظم‌له عمل کردند آن کار بدون دردسر اکران عمومی شود.

علی‌اکبری با بیان این‌که سینما را نباید از تولید فیلم‌های ارزشی خالی کنیم، تصریح کرد: اگر به اکثر فیلم‌های موجود در سینمای ایران دقت کنیم متوجه خواهیم شد که خیلی از کارها در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم انقلابی کشورمان نیست، برای همین ما به صورت خودخواسته شرایطی فراهم نیاوردیم که همین معدود فیلمسازانی که دغدغه کارهای تاریخی و مذهبی دارند، به کم‌کاری در این زمینه مبتلا شوند. برای همین بهترین راه همانی است که به آن اشاره کردم، یعنی یک وحدت رویه وجود داشته باشد و آن هم پیروی از نظر ولایت مطلقه فقیه است که اجرای نظراتش برای همه باید حجت باشد.

وی در جواب به سؤال پایانی مبنی بر این که رفتار سازمان سینمایی در قبال فیلم‌هایی نظیر «رستاخیز» تا چه حد با صلابت بوده؟ گفت: به نظرم سازمان سینمایی رفتاری قاطع را در این زمینه نداشت، البته رئیس سازمان به شخصه به قم رفت تا با علما دیداری داشته باشد، اما افسوس این دیدارها بدون نتیجه بود. دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی نیز این است که رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد رفتار و سیاست‌گذاری جدی در این زمینه نداشتند، چون می‌شد کارها را به گونه‌ای انجام داد تا این اتفاقات برای «رستاخیز» رخ ندهد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما