تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۹۳۷

شیوه‌های مدرن را برای احیای سنت‌های نمایشی و آئینی به کار گیریم

شیوه‌های مدرن را برای احیای سنت‌های نمایشی و آئینی به کار گیریم
مهدی صالحیار، نویسنده نمایش «ضامن آهو» گفت: با اجرای این نمایش در بخش نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی حضور داریم که کارگردانی آن را زهرا جهانبخش به عهده دارد.

وی گفت: این نمایشنامه را براساس یک متن نقالی مشهور که روایتگر داستانی از سیره رضوی است به نگارش درآورده‌ام و سعی کردم که آن را از شکل نقالی خارج کرده و با نگارش دیالوگ میان دو نفر نقال، شکلی نمایشی‌تر به آن بدهم و البته با تعیین شیوه اجرایی این نمایش، تلفیقی از نمایش نقالی، قهوه‌خانه‌ای و نمایش عروسکی سایه‌بازی را شاهد خواهیم بود.

صالحیار با اشاره به لزوم احیای سنت‌های کهن نمایشی ایرانی تصریح کرد: اهتمام جشنواره آئینی و سنتی به گونه‌های نمایشی مغفول مانده ایرانی کاری بسیار لازم و ضروری است، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که اصرار بر همان شیوه‌های قدیمی اجرای آثار نمایشی همچون نقالی و پرده‌خوانی در روزگار کنونی نخواهد توانست ارتباط سازنده‌ای را با تماشاگر امروز تئاتر برقرار کند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر افزود: روزگاری نه‌چندان دور هر زمان که صحبت از نمایش‌های نقالی، قهوه‌خانه‌ای و اساساً نمایش‌هایی که بر محوریت شخصی به نام مرشد بنا می‌شد به میان می‌آمد فوراً یادی از پیشکسوتان این عرصه مطرح می‌شد که البته نفس این کار چیز بدی نیست و حتی ما باید برای استفاده از تجربیات پیشکسوتان در مستدل بودن این نمایش‌ها به آنها رجوع کنیم، اما به نظر من اصرار بر تکرار همان شیوه‌های قدیمی نمایش‌های سنتی در ارتباط با مخاطب امروزی نمی‌تواند تأثیر چندانی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما برای ایجاد ارتباط بیشتر مخاطب کنونی تئاتر با سنت‌های نمایشی ایرانی و ترغیب آنها به تماشای این آثار و حتی فعالیت در زمینه تولید آنها نیازمند این هستیم که با استفاده از ابزار و ادوات نوآورانه‌ای که در اختیار داریم، شیوه اجرایی این آثار را کمی به سمت نمایش‌های مدرن مخاطب‌پسند متمایل کنیم.

صالحیار در پایان گفت: در نگارش و اجرای نمایش «ضامن آهو» نیز من و دوستان در گروه نمایش سعی کردیم با توسل به شیوه‌های نوین نمایشی، با حفظ اصالت‌های نمایش قهوه‌خانه‌ای ضمن توجه به احیای این‌ گونه نمایشی با مخاطب امروزی تئاتر نیز ارتباط مؤثری برقرار کنیم.

یادآور می‌شود، هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما