تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۳۸۶۶

کم‌کاری در حوزه تولیدات نمایشی با موضوع علوی و فاطمی باید جبران شود

کم‌کاری در حوزه تولیدات نمایشی با موضوع علوی و فاطمی باید جبران شود
انوش معظمی، نویسنده و بازیگر نمایش آئینی «غبار» گفت: فعالیت در زمینه تئاتر دینی و ارزشی، کاری دلی و اعتقادی است که باید هر هنرمند شیعه، بدون چشم‌داشتی، پرداختن به این‌گونه اقدامات را رسالت خود فرض کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه پرداختن به موضوعات دینی در حوزه فرهنگ و هنر همواره با موانعی بازدارنده همراه است و بنا به ملاحظاتی دست نویسنده و کارگردان و عوامل تولید یک نمایش دینی باز نیست که از هر منظری که در نظر دارند، پرداختی نو به این مقوله داشته باشند؛ یکی از این موانع، ذکر این نکته است که ممکن است اشاره مستقیم به جریان و یا مقطعی خاص با اعتراض قشری از اقشار گوناگون جامعه همراه شود.

معظمی تصریح کرد: این در حالی است که وظیفه هنرمند بازنمایی یک رویداد، یک پدیده، یک جریان و تبلور یک شخصیت در بستر زمان است، حال می‌خواهد این زمان مربوط به سال‌ها قبل باشد و یا در زمانی معاصر شاهد آن باشیم یا به شکل مکتوب و مستند در اختیارمان قرار گیرد؛ باید پرداختی غیرجانبدارانه به آنها داشت، نقل روایت بی‌طرفانه که قضاوت را با توجه به داده‌های نمایشی به عهده مخاطب می‌گذارد.

لزوم توجه به موضوعات علوی و فاطمی
بازیگر نقش «حرمله» در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» ادامه داد: رعایت برخی ملاحظات که بیشتر هم نفع‌طلبی فرد و یا گروهی در آن وجود دارد موجب شده است که با وجود آنکه داعیه تنفس در مملکت علوی را داریم، کمتر به موضوعاتی که به عنوان ویژگی فرهنگ و هنر شیعی مطرح هستند بپردازیم.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: هنر اسلامی دارای ویژگی‌هایی است، اما شاخصه هنر شیعی پرداختن به موضوعاتی است که منحصر به تفکر عالم تشیع است. ما باید پرداختن به موضوعات علوی و فاطمی در آثار فرهنگی و هنری را سرلوحه کارهای خود قرار داده و به آن ببالیم.

معظمی تأکید کرد: غرب در فرهنگسازی براساس شخصیت و رویدادهای جعلی و ساختگی خود همواره پیشتاز است و جای بسی تأسف است که ما با وجود دارا بودن این همه شخصیت تأثیرگذار در تاریخ اسلام، از پرداخت مناسب به آنها برای غنای فرهنگی و هنری خود غافل هستیم، به طور مثال آنها به یک شخصیت جعلی و ساختگی همچون رابین هود که البته در حقیقت راهزن و اصطلاحاً دزد سر گردنه است، بها می‌دهند و شاهد هستید که براساس شخصیت او چه کارهای تأثیرگذاری می‌کنند، اما ما غافل از مفاخر حقیقی فرهنگی خود، چشم به محصولات آنها داریم و موضعی منفعل در این زمینه را برای خود انتخاب کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: پرداختن به موضوعات علوی و فاطمی در قالب‌های گوناگون نباید به زمان و مقطعی خاص همچون ایام فاطمیه محدود شود. فرهنگ تشیع سرچشمه‌ای همیشه جاری است که در هر برهه‌ای باید به آن تمسک جست و در قالب‌های امروزی و مخاطب‌پسند برای مصون ماندن جامعه از هجمه‌های فرهنگی غرب دست به تولید آنها زد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما