تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷
۰
کد مطلب : ۲۵۸۴۰

کتاب «تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)» منتشر شد

کتاب «تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)» منتشر شد
کتاب «تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صحتی سردرودی به رشته تحریر درآمد و مرکز چاپ و نشر بین‌الملل آن را روانه بازار نشر کرد.

محمد صحتی سردرودی نویسنده کتاب «تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)» در مقدمه کتاب نوشته است: «تاریخ عاشورا به دلیل مظلوم بودن شیعیان در طول تاریخ به جای آنکه در کنگره‌های جهانی و همایش‌های بین‌المللی موضوع تحقیق باشد، بیشتر در میادین مبارزه و سنگرهای جهاد و در کنج زندان‌ها مورد نظر مظلومان و شهادت‌طلبان بوده است.

تاریخ عاشورا هر بار با خون سرخ شهیدان و یا با خون دل مظلومان نوشته شده است، با این حال جای تعجب نیست، اگر ببینیم که عاشورا همچون خاری در چشم ستمگران فرو رفته و آنها را سخت آشفته و به فکر توطئه‌های گوناگون انداخته است تا بلکه بتوانند با نقشه‌های به ظاهر زیبا و فریبنده از شعاع روشنی‌بخش آن بکاهند. دشمنان سلطه‌جو و حاکمان ستمگر تا توانسته‌اند به تحریف عاشورا پرداخته‌اند و اینک ما هستیم و تاریخی که غبار قرن‌ها غربت و غم روی آن نشسته است.»

این کتاب در دو بخش با عناوین «تحریف و تحریف‌گران» و «پا به پای تاریخ با تحریفات عاشورا» به نگارش درآمده که بخش اول شامل چهار فصل است که در فصل نخست به تحریف و انواع آن، عوامل تحریف در میان اهل سنت، عوامل تحریف در میان شیعیان و تحریف‌گران تحریف‌گِران پرداخته شده است.

در این بخش نویسنده همچنین به موضوعاتی چون «غلط‌خوانی و اشتباه در دیدن»، «شنیدن و خواندن»، «افسانه‌سازی در برابر عاشورا»، «تسامح در ادله سنن»، «عاشورا در تاریخ دمشق»، «نقد و بررسی تحلیل شریف مرتضی»، «آیا پیشوای شهیدان پشیمان شد؟!» پرداخته است.

در بخش دوم با عنوان «پا به پای تاریخ با تحریفات عاشورا»، «از میلاد تا قیام» آغازگر بحث است و به تاریخ تولد، حدیث ساختگی، افسانه سنگ‌بازی، داستان شهربانو از دیدگاه استاد مطهری و اعتراضی که هیچ‌گاه ابراز نشد اشاره شده است.

فصل دوم به اتفاقات «از مدینه تا کربلا» پرداخته و به این عنوان اختصاص یافته است که «خروج شاهانه»، «راهزنی، گردنه‌گیری؟!»، «آیا شهید پیشتاز ترسو بود؟!»، «دیدگاه شهید قاضی طباطبایی»، «شمر بن ذی‌الجوشن که بود؟» و «از کوتاهی خواص هم نباید گذشت» از جمله موضوعات مورد بحث در این فصل است.

عنوان فصل سوم «در کربلا و عاشورا» است که پیشنهادهای ذلت‌بار، سخنی درباره مقتل ارشاد، موضوع امان‌نامه، صحنه‌سازی برای شب عاشورا، فضیلت‌سازی برای روز عاشورا، افسانه عروسی قاسم، آیا مادر علی‌اکبر(ع) در کربلا بود و سخنی در مورد کتاب ممالی السبعلین به بحث گذاشته شده است.

«از کربلا تا مدینه با پیام‌آوران عاشورا» عنوان فصل دیگری است که نویسنده به عناوینی مانند «امام سجاد(ع) مظلوم تاریخ عاشورا»، «اتهام بی‌خبری»، «حکایت خواری و خفت»، «سخنی درباره اسرار الشهادة»، «افسانه سر به محمل کوبیدن»، «دستاویز بی‌اساس»، «داستان عبرت‌آموز» و «جسارت به امام صادق(ع)» پرداخته است.

«تحریف در متون و احادیث» عنوان فصل پنج از بخش دوم این کتاب است که در آن عناوینی چون «از زبان حال تا زبان قال»، «دریغ از اندکی اندیشه»، «تحریفی در متن یک خبر» و «در مورد زیارت عاشورا» به چشم می‌خورد که توانسته بسیاری از تحریفات در مورد امام حسین(ع) و عاشورا را تبیین و آگاه‌سازی کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما