تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۸
۰
کد مطلب : ۲۴۷۳۱

فرزندان انقلاب لحظه لحظه با شعر آن زیسته‌اند

فرزندان انقلاب لحظه لحظه با شعر آن زیسته‌اند
نشست خبری کتاب «از نتایج سحر» با حضور محمدرضا سنگری و حمیدرضا شکارسری، همزان با نهمین روز از نمایشگاه کتاب در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا شکارسری در مورد متن کتاب «از نتایج سحر» اظهار کرد: در این کتاب ما با نثری بسیار خوب که مخاطب به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، روبه‌رو هستیم. در این کتاب با یک کتاب رایج ادبی مواجه می‌شویم، که به راحتی مفهوم کلی را به خواننده می‌رساند.

وی ادامه داد: شیوه استفاده شده در این کتاب، شیوة تحقیقات کمّی و کیفی با هم بوده است، همچنین می‌توان گفت فونت و غلط‌گیری این کتاب از نقاط مثبت در این کتاب، به شمار می‌رود.

شکارسری افزود: ضرب‌آهنگ این کتاب کُند است، که یکی از ویژگی‌های خوب در این‌گونه نوشته‌ها به شمار می‌رود، زیرا ضرب‌آهنگ کند باعث می‌شود که به جزئیات کامل آن دوره اشارات خوبی شود، همچنین در این کتاب تعادل بین جاذبه‌نویسی، علمی‌نویسی، نثر روان و از پژوهش خوب برخوردار بوده است.

شکارسری عنوان کرد: این کتاب فقط با رویکرد تحقیقی نیست، بلکه رویکرد تاریخی را نیز در بر دارد، و از نظر بنده این کتاب با چنین رویکردی جای کار بیشتری را طلب می‌کند، از این رو در این‌گونه کارها باید بررسی تاریخی خیلی دقیقی انجام شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این کتاب، گاهی شعر انقلاب اسلامی را شعر انقلاب عنوان کرده‌اند، که متأسفانه خواننده دچار سردرگمی می‌شود، همچنین ۹۵ درصد از منابع و مآخذی که در این مجموعه آورده شده است، دارای یک دشواری است که مخاطب برای رجوع به این منابع دچار مشکل خواهد شد.

در ادامه این نشست، محمدرضا سنگری نویسنده این اثر با بیان اینکه نقدهای جناب شکارسری برای وی راهگشا است، افزود: وقتی بخش‌هایی از کتاب مفقود باشد، امکان طرح نظرات که در ذهن نویسنده وجود دارد، در بخش‌های دیگری توضیح داده خواهد شد، طبیعتاً اگر در میان متن کتاب می‌پرداختم به توضیحات جانبی آن بی‌شک با شکاف ایجادشده باعث سردرگمی و دورافتادگی مخاطب از متن اصلی خواهیم شد. از این رو من از خداوند یاد گرفته‌ام که در قرآن اول به اجمال موضوع، و بعد در متن‌های بعدی به اجمال بحث می‌پردازد. تا جایی که شده بنده در خیلی از قسمت‌های کتاب خودم را مهار کردم تا به سؤالات و توضیحات نپردازم.

وی در ادامه بیان کرد: ما فرزندان انقلاب هستیم، ما با شعر انقلاب زیستیم، با لحظه‌لحظه شعر انقلاب همراهیم.

شکارسری گفت: جای کتاب‌های تحقیقاتی در کتاب‌های دانشگاهی خالی است، در کتاب من منبع کم است. و این نکته خوبی به شمار می‌رود. زیرا اگر منبع زیاد باشد، دیگر نیازی به کار کردن من در این زمینه نخواهد بود. ما باید در زمینه‌ای که کمتر به آن پرداخته شده حرکت کنیم.

ما باید ادبیات انقلاب و دفاع مقدس را به دانشگاه ببریم. من در این کتاب خواستم به یک نیاز پاسخ جدی بدهم، در این کتاب دقیق بر روی تعاریف تکیه کرده‌ام و تمامی ارکان آن را ذکر کرده‌ام.

وی ادامه داد: ما باید بیاییم شعر انقلاب اسلامی را بعد از سه دهه تحلیل و بررسی کنیم، ما نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، ولی به آن چیزی که هم‌اکنون در حال اتفاق افتادن است باید توجه کنیم.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما