تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۲
۰
کد مطلب : ۲۳۱۷۸

محمدرضا سنگری؛ نامی افراشته بر نیزه یادها در ادبیات عاشورایی

محمدرضا سنگری؛ نامی افراشته بر نیزه یادها در ادبیات عاشورایی
هنگامی که سخن از ادبیات به میان می‌آید هرکس به تناسب تعلقاتش، نامی و نام هایی را متصور می‌شود؛ از سعدی و مولوی و حافظ گرفته تا نیما و سهراب و شاملو. اما در حوزه ادبیات و تحقیق عاشورایی، بی‌شک نامی که بر نیزه یادها افراشته‌تر است، دکتر سنگری است. نامی که در این حوزه هم آینه است هم تصویرگر؛ هم رهرو است هم راهنما.

بسیارند نویسندگان و جویندگان حضور در جبهه اندیشه کربلا که به سنگر کتاب‌های سنگری پناه برده‌اند. چه نیک آموزگاری می‌تواند باشد دانش آموخته ی دانشگاه حسین (ع).
اما چرا سنگری؟!
در میدان نظم و نثرِ عاشورایی بسیارند که به نبرد خاسته‌اند و خون‌های جوهر بر بیابان کاغذ ریخته‌اند اما چرا در این آوردگاه، درفش سنگری افراشته‌تر است و تیغ کلامش برنده‌تر؟ شاید بتوان این گونه گفت که دیگران بیشتر بازگویه کرده‌اند و او بازنگری. چه فرسایش‌ها بایست به جان اندیشه خرید تا خارهای مغیلانِ خرافه را از پای زخم خورده کربلا بیرون کشید و چه نامی سنگین‌تر از سنگری می‌توانست این بار را بر دوش بکشد؟

چه مرثیه‌ها و روضه‌ها و نوحه‌ها که نگاشته و خوانده نشد که از نخاله‌های خرافه پالاییده نبود و چه ناگفته‌ها و نادیده‌هایی از تاریخِ لازمان و لامکانِ عاشورا و کربلا باقی نمانده بود که آن را همتی روشنگرانه و سنگری‌وار می‌طلبید. پس آیا نمی‌توان گفت که ارزش کوشش‌های سنگری در کفه ترازوی تاریخ معاصر کربلا، هم سنگ ده‌ها و صدها نگاشته پیشین است و بلکه بیشتر؟
دکتر شریعتی می‌گفت: «امام حسین بیشتر از آب ، تشنه لبیک بود افسوس که بجای افکارش زخم‌های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند» و سنگری چه نیک به هل من ناصرِ تاریخ کربلا لبیک گفت؛ و هم زخم‌های خورشیدِ افراشته بر نیِ کربلا را نشانمان داد و هم همراهمان کرد در مسیر تابش اندیشه‌های نورانیِ آن امام همام.
سنگری چونان دانای علم حدیثی است که برای غربال سره و ناسره احدایث، همت‌ها می‌گمارد؛ و چه حدیثی خاص‌تر از حدیث کربلا و چه روایتگری شیواکلام‌تر از سنگری؛ که صدای گرمش بر نفوذ کلامش افزوده است.

گاهی آنقدر نام سنگری نام کربلا را تنگ در آغوش گرفته که فراموش می‌کنیم، این مرد دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد که کتاب‌ها در زمینه ادبیات نگاشته، که از مؤلفین کتب درسی است که در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس قلم‌ها زده و آثاری بس فاخر ارائه کرده، که پیرامون ظهور منجی چه تحقیق‌ها و کوشش‌ها کرده، که خود شاعری است بس خوش طبع؛ و این‌ها هر یک کافی است تا نامی را نام‌ور کنند و با این همه هیچکدام چیزی از تواضعش نکاسته است.
پس چه شایسته است از سر مِهر، در شصتمین بهمن عمر مبارک دکتر سنگری به احترام به هدف نشستن تیر کوشش‌های ادبی و عاشوراییشان، به سپاس بنشینیم و به احترام نام کربلا که نام دیگر سنگری است! برخیزیم.

مطالب مربوط به پرونده ویژه دکتر سنگری را می توانید از اینجا بخوانید.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما