تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۲۹۱۱

شعار حمایت از فیلم‌هایی درباره حضرت محمد(ص) را باور نمی‌کنم

شعار حمایت از فیلم‌هایی درباره حضرت محمد(ص) را باور نمی‌کنم
مهدی صباغ‌زاده، کارگردان سینما، درباره تجربه خود از ساخت فیلمی (راه بهشت) درباره حضرت محمد(ص) اظهار کرد: زمانی که پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی «راه بهشت» از طرف محمدتقی انصاری تهیه‌کننده کار به من شد خیلی خوشحال شدم، چون همیشه آرزو داشتم کاری را جلوی دوربین ببرم که در آن موضوع و محور پیامبر اسلام باشد، چون احساس می‌کردم که به عنوان یک فیلمساز مسلمان حتما باید کاری در این حوزه تولید کنم.

وی افزود: اما وقتی که کار جلوی دوربین رفت، ما به شدت از کمبود امکانات رنج می‌بردیم. برای همین نیز سختی‌های فراوانی را تحمل کردیم. در این میان تهیه‌کننده همه تلاش خود را کرد که در حد توان بر امکانات کارش بیفزاید، اما با وجود مذاکرات فراوانی که با فارابی و دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی انجام داد باز هم امکانات مدنظر ساخته نشد. با تمام این کاستی‌ها دکوری که برای این کار در شهر جهرم ساخته شد، بسیار خوب بود؛ به‌ویژه کعبه را با دقت تمام ساختیم، اما حیف که بعد از همه آن تلاش‌ها آن دکورها بلااستفاده رها شد تا به مرور از بین برود.

این کارگردان به توضیح فوق اضافه کرد: با تمام سختی‌ها که بدی آب و هوا را هم باید به آن افزود، در زمان فیلمبرداری این کار برای ما لذت‌بخش بود، چون محور داستان درباره حضرت رسول بود. همین مهم سبب می‌شد نه تنها من، بلکه تمام گروه با عشق و علاقه برای این فیلم تلاش کنیم، ولی متاسفانه برخوردی که در زمان اکران با این فیلم شد، بسیار مرا آزرده کرد. این ناراحتی نیز از این بابت نبود که چرا برای این فیلم اکران خوبی در نظر نگرفتند یا حتی برای آن تیزر تلویزیونی هم پخش نکردند، بلکه به این دلیل که با فیلمی این برخورد را کردند که محورش حضرت رسول(ص) است. این برخوردها در شرایطی است که مسئولان سینما و تلویزیون دائما شعار حمایت از کارهایی با محوریت حضرت رسول(ص) را سر می‌دهند.

صباغ زاده متذکر شد: البته باید بگویم این فیلم در جشنواره سی‌و‌یکم توانست جایزه بخش مصطفی عقاد را دریافت کند، اما برخوردهای بدی که از هر سو نسبت به این فیلم شد به نحوی بود که همان تک خاطره خوش هم (دریافت جایزه عقاد) در یاد ما باقی نماند. نکته جالب‌تر اینکه حتی موسسه رسانه‌های تصویری حاضر نشده که این فیلم را خریداری کند تا به این واسطه، کمی به تهیه‌کننده فیلم که با سرمایه بخش خصوصی این کار را تولید کرد بود، جبران شود. این برخورد در شرایطی است که می‌بینیم همین موسسه فیلم‌های بسیار بی‌کیفیت را خریداری می‌کند که موضوعشان کمترین نشانی از مضامین دینی و ارزشی ندارد. مطلب دیگر این‌که در زمان تولید فیلمها مسئولان ارشاد برای بازدید از پشت صحنه بسیاری از فیلم‌های سینمایی سر صحنه این فیلم‌ها حاضر شدند، اما چرا این فیلم را کسی بازدید نکرد؟!

این کارگردان تصریح کرد: برخوردهایی که با این فیلم شد به اندازه‌ای آزاردهنده بود که اگر من برای این فیلم ۱۲۰ میلیون تومان داشتم کاری بهتر جلوی دوربین می‌بردم، اما در همین سینما می‌بینم برای فیلمی دیگر به راحتی ۱۲۰ میلیارد هزینه می‌شود. با تمام این برخوردها باید بگویم که هنوز از ساخت فیلمی درباره پیامبر(ص) پشیمان نیستم و با افتخار از این تجربه یاد می‌کنم، چون در این فیلم به عینه الطاف حضرت رسول(ص) را که نسبت به این فیلم دیدم.

صباغ‌زاده در پایان از ضمن درخواست از مسئولان در حمایت از آثار دینی گفت: محکومیت توهین‌هایی که به حضرت رسول(ص) در سراسر دنیا می‌شود، اقدامی پسندیده و ضروری است، اما از آن مهم‌تر این است که مسئولان شرایطی را فراهم آورند تا فیلم‌هایی با محوریت حضرت رسول بیشتر تولید شود، زیرا قدرت که یک فیلم در نشان دادن چهره رحمانی حضرت رسول(ص) دارد، هیچ کار دیگری ندارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما