تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۲۴۳
به دنبال گزارشي از نابساماني در مراسم اعتكاف در قم

روابط عمومي مسجد جمكران گزارش تابناك را تكذيب كرد

روابط عمومي مسجد جمكران گزارش تابناك را تكذيب كرد
به گزارش خيمه، در حالی که در سال‌های اخير با تثبيت فرهنگ اعتکاف جوانان کشورمان اقبال کم‌نظيری به اين سنت نبوی نشان داده‌اند، به‌رغم تلاش خالصانه هزاران نفر از خادمان اعتكاف در قم، تنها به علت سوءمديريت تعدادي از حلقه اصلي مديران اين ستاد و استفاده نكردن از نيروهاي متبحر و كارشناس، اين مراسم معنوي در كام بسياری تلخ مي‌شود. 

سي سال پيش، مراسم معنوي اعتكاف به زيرزمين مسجد امام حسن قم و طلاب انگشت‌شماري محدود مي‌شد كه به گفته آنها، اين سنت را از پيامبر اكرم (ص) به يادگار داشتند، اما در سال‌هاي اخير در كشورمان، با تبليغات گسترده رسانه‌اي و از سوي ديگر، نياز جامعه به بهره‌گيري از اين سنت معنوي، اقبال وصف‌ناپذير مردمي، به‌ويژه قشر جوان را با ظواهر و تفكرات گوناگوني شاهد بوده‌ايم، اما با نگاهي متفاوت به برگزاري اين مراسم، واقعيت‌هاي تلخي را مي‌بينيم كه ديدن آن هر بيننده‌اي را متأثر مي‌كند.

در شهر مقدس قم به علت برگزاري متمركز مراسم اعتكاف، همه برنامه‌هاي اين مراسم توسط گروهي مديريت مي‌شود كه به علت ناتواني در مديريت درست، نارضايتي‌هاي فراواني را در پي داشته است.

سال‌هاي گذشته، بانوان قمي مجبور بودند براي دريافت كارت اعتكاف از نيمه شب، خود را از مناطق گوناگون قم به مصلاي قدس رسانده و پس از قرار گرفتن در صفي چند كيلومتري، شانس خود را براي دريافت كارت امتحان كنند و در بسياري از موارد، با دست خالي بازمي‌گشتند. هرچند بروز چنين صحنه‌هايي براي مسئولان ستاد اعتكاف قم نوعي بيلان كار و افتخار به شمار مي‌رفت، اما همواره مورد انتقاد شديد مردم بود تا آن كه امسال زشتي چنين صحنه‌هايي مورد اعتراض گسترده علما قرار گرفت و ستاد اعتكاف، به ناچار مجبور به نام‌نويسي رايانه‌اي شد.
 
نام‌نويسي رايانه‌اي از علاقه‌مندان اعتكاف در مرحله نخست، باعث خوشحالي هزاران بانوي قمي شد، اما اين خوشحالي شب اول اين مراسم  و با فرا رسيدن آغاز اعتكاف به تلخي ديگري منجر شد.

اشتباه در ثبت شماره‌ها و بي‌نظمي ستاد اعتكاف، باعث شد هزاران بانوي قمي در حالي كه كارت ورود به مسجد را در دست داشتند، تا نيمه شب پشت درهاي مساجد معطل بمانند. اين وقايع، تنها بخشي از نابساماني‌هاي برگزاري مراسم معنوي اعتكاف در قم است.

براي نمونه، برخورد نادرست و ناتواني عجيب مسئول اطلاع رساني ستاد اعتكاف قم باعث شده است بسياري از خبرنگاران و فعالان رسانه‌اي،‌ همواره در انزوا قرار گيرند و نتوانند حتي بخش كوچكي از اين مراسم را پوشش دهند. 

مسئول ستاد اطلاع‌رساني اعتكاف قم كه تلاش دارد همه عرصه‌هاي اطلاع رساني اين شهر را در اختيار خود بگيرد و همزمان، مسئوليت اطلاع‌رساني برنامه‌هاي نيمه شعبان مسجد جمكران را نيز بر عهده دارد، شخصي است كه به دليل نداشتن آگاهي از مسائل رسانه‌اي، باعث شد سال گذشته يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكايي با ساخت مستندي، چهره‌اي سياه و غيرعاقلانه از مسجد جمكران به تصوير بكشد!

هرچند مسئولان ستاد اعتكاف قم هميشه در توجيه ضعف عملكرد خود، كمبود بودجه و امكانات را به رخ منتقدان مي‌كشند، ولي بايد گفت همين سوءمديريت است كه باعث عدم جذب بودجه و امكانات كافي مي‌شود. در حالي كه در شهر قم، به علت فضاي مذهبي حاكم، بيشترين امكانات و بودجه مورد نياز هست و با تجديد نظر در هسته مركزي اين ستاد و بهره‌گيري از نيروهاي توانمند، مي‌تواند الگويي براي همه شهرهاي ايران باشد.

اينك اين پرسش جدي مطرح است كه در حالي كه روز به روز تهاجم فرهنگي غرب و دسترسي به ابزارهاي گوناگون شيطاني براي جوانان آسان مي‌شود، چرا بايد دختران جوان براي كسب معنويت و حضور در مراسم اعتكاف مصيبت‌هايي را تحمل كنند؟
 
آيا آنها پس از تحمل مشكلات عديده كه به خاطر سوءمديريت ستاد برايشان پيش آمده است، ديگر مي‌توانند آرامش روحي و رواني از دست‌رفته خود را آوردن باز يابند؟ آيا هيچ چاره‌اي براي حل چنين مسائلي نيست؟

در عين حال، اخبار خوشحال‌كننده‌اي نيز از مناطق گوناگون كشور شنيده مي‌شود. مراسم معنوي اعتكاف حتي در روستاهاي كوچك نيز در حال برگزاري است و مساجد در شهرهاي كوچك و بزرگ، تلاش مي‌كنند با برگزاري مراسم‌هاي گوناگون و ابتكارهاي جالب توجه، هر سال بر معنويت و شكوه اين سنت حسنه نبوي بيفزايند.

توضيح روابط عمومي مسجد مقدس جمکران

با سلام و آرزوي توفيق؛
بدين‌وسيله تکذيبيّه ذيل، در ارتباط با خبر شماره 13904 مورخ 26 تير 1387 با عنوان «حواشي تلخ جشن معنوي باشکوه جوانان قم» ارسال مي‌شود. خواهشمند است دستور فرماييد در اولين فرصت و در همان ستون جهت تنوير افکار عمومي انتشار يابد.

در بخشي از خبر آمده است که مسئول اطلاع رساني اعتکاف قم، مسئوليت اطلاع رساني برنامه‌هاي نيمه شعبان مسجد مقدس جمکران را بر عهده دارد.
لازم به توضيح است، فرد مذکور (مسئول اطلاع رساني اعتکاف قم) تاکنون هيچ گونه مسئوليتي در مسجد مقدس جمکران نداشته و مسئوليت اطلاع رساني تمام امور مسجد از جمله جشنهاي نيمه شعبان کما في السابق به عهده روابط عمومي مسجد مقدس جمکران مي باشد. 

انتظار مي‌رود در منابع خبري خود دقت بيشتري را داشته و مانند گذشته، سياستي منطقي و به دور از هياهوي سياسي نسبت به مسجد مقدس جمکران که مورد توجه ويژه مقام معظم رهبري مدّظله العالي و مراجع معظم تقليد است، اتخاذ نمايد.

توضيح تابناک: فرد مذکور مسئوليت ارايه مجوز به خبرنگاران خارجي براي تهيه گزارش از جمکران را بر عهده داشته است و تا سال گذشته به عنوان مسئول در برنامه‌هاي اطلاع رساني جمکران و برگزاري نشست خبري ديده مي‌شد.
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما