تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۲۳۲۸

محتشم‌خوانی در حسینیه نخل سرفره کاشان اجرا شد

محتشم‌خوانی در حسینیه نخل سرفره کاشان اجرا شد
مهدی نادعلی، مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ عاشورایی را می‌توان با زبان هنر در بین مردم به ویژه نسل جوان نهادینه کرد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان تلاش می‌کنند با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و مذهبی با حضور پیشکسوتان این عرصه فرهنگ دینی را افزایش دهد، گفت: در این راستا سازمان محل سوگواره را برای نخستین بار در محیط مردمی و خارج از فضاهای فرهنگسرا برگزار می‌کند.

نادعلی با اشاره به برگزاری همایش‌ها، یادواره‌ها و برنامه‌های گردشگری، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و هنری در طول سال به همت سازمان رفاهی تفریحی بیان کرد: سوگواره هنر در ساحت عاشورا یکی از برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی است که امسال برای چهاردهمین سال متوالی در حال برگزاری است.

به گفته مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان، برگزاری این سوگواره با محتوای نواهای عاشورایی و محتشم‌خوانی از جلوه‌های زیبای هنر بر محمل فرهنگ و مذهب است که اثرگذاری سازنده و هدایت‌گری بر مخاطبان دارد.

نادعلی با تأکید بر اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان با رویکرد دینی در دارالمؤمنین کاشان، گفت: برگزاری کوهگشت خانوادگی از حرم سلطانعلی بن محمد باقر(ع) تا قتلگاه آن حضرت(ع) همزمان با روز اربعین حسینی از جمله برنامه‌های ورزشی این سازمان با رویکرد دینی است.

به گفته وی، تقدیر از پیشکسوتان عرصه مداحی «پیرغلامان»، بداهه‌خوانی، محتشم‌خوانی، اجرای نواهای عاشورایی، تئاتر آئینی و مذهبی، نمایش‌های عاشورایی، موسیقی سنتی و سخنرانی از ویژه برنامه‌های اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا است.

همچنین عبدالرضا مدرس‌زاده، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در چهارمین شب برگزاری سوگواره هنر در ساحت عاشورا در حسینیه نخل کاشان (صدره و سرفره) اظهار کرد: شعر محتشم کاشانی به دلیل عنایت الهی و توفیق ربانی در بین آثار شاعران دیگر ماندگار شد.

وی، با اشاره به اینکه از زمان محتشم کاشانی تا کنون ده‌ها شاعر ایرانی و غیر ایرانی ۱۲ بند یا حتی به تعداد ۵۰ بند شعر سرودند، افزود: به اقرار همه ادیبان و منتقدان هیچ کدام از آنها لطافت، ارزش و اعتبار شعر محتشم را نداشت. ۱۲ بند محتشم کاشانی ترکیب‌بندی بی‌تکرار است که افتخار سرودن آن توسط این شاعر به‌عنوان میراث فرهنگی برای کاشانی‌ها در همه تاریخ به ثبت رسید.

مدرس‌زاده، با اشاره به ویژگی‌های شعری این ترکیب بند از جمله فراز و فرود بسیار زیبا و جذاب آغاز و پایان بندهای آن، گفت: نوع وزن شعری ترکیب بند محتشم کاشانی نیز محمل احساس است که با این نوع وزن شعری غم و اندوه را به مخاطب منتقل می‌کند.

وی، پرسشگر بودن آغاز شعر توسط شاعر در نخستین بیت ترکیب بند با عنوان «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» را یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب و اثرگذار شعر محتشم کاشانی دانست و افزود: با پرسش شروع کردن شعر عظمت موضوع را نشان می‌دهد. ترکیب بند محتشم کاشانی تنها اثر در هزاره و یکصد ساله اخیر شعر فارسی است که کربلا را به عنوان ردیف در ترکیب بندش قرار داد.

یادآور می‌شود، چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا همراه با نواهای عاشورایی با اجرای ناصر کامش، محتشم‌خوانی عبدالرضا مدرس‌زاده، استاد ادبیات و زبان فارسی، نمایش نقل سرخ به همت گروه هنری فجر به کارگردانی محسن خسروی و لالایی‌خوانی حضرت اصغر(ع) توسط ناصر لیاقت با استقبال شهروندان در حسینیه نخل کاشان (صدره و سرفره) برگزار شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما