تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۲۲۵۴
به همت شهرداری تهران انجام می‌شود؛

پذیرایی زائران اربعین از ۱۲ آذر تا ۳ روز بعد اربعین

پذیرایی زائران اربعین از ۱۲ آذر تا ۳ روز بعد اربعین
حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امروز دوشنبه ۱۷ آذر ماه طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های اربعین حسینی شهرداری تهران پرداخت و با تأکید بر اهمیت و جایگاه مراسم اربعین گفت: مراسم اربعین مانور بزرگ مسلمانان است که همه حول محور امام حسین(ع) جمع می‌شوند.

وی ادامه داد: به درخواست سازمان حج و زیارت مبنی بر مشارکت شهرداری تهران در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، جلساتی با این سازمان برگزار و مقرر شد شهرداری تهران نیز در کنار خیل خدمت‌گزاران به زائران اربعین حضور داشته باشد.

حجت‌الاسلام امرودی در ادامه به تشریح برنامه‌های شهرداری تهران در شهر تهران طی اربعین حسینی پرداخت و گفت: از روز اربعین تا پایان ماه صفر هیئت‌های مذهبی و مساجد برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند که شهرداری از این برنامه‌ها حمایت کرده است.

جاماندگان اربعین کربلا پیاده تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع) می‌روند
وی ادامه داد: ساعت هفت صبح روز اربعین گردهمایی بزرگی در میدان امام حسین(ع) برپا و زائرانی که نتوانستند به زیارت اربعین در کربلا مشرف شوند، از میدان امام حسین(ع) تا آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) را پیاده‌روی خواهند کرد. ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در این مسیر مستقر و آماده ارائه خدمات به زائران است، مترو نیز رایگان خواهد بود.

تغییر چهره شهر تهران به مناسبت اربعین
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تغییر چهره شهر تهران از فردا به مناسبت اربعین خبر داد و گفت: پرچم‌های عزا مزین به شعارهای ویژه اربعین از فردا در شهر نصب می‌شود.
برپایی سوگواره عبرات، مسابقه عکس، فیلم مستند و دل نوشته در مسیر راهپیمایی اربعین، راه‌اندازی سایت خادم الحسین و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مسیر پیاده‌روی میدان امام حسین(ع) تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از دیگر اقداماتی بود که امرودی از اجرای آنها خبر داد.
مسئولیت ارائه خدمات در مرزها بر عهده شهرداری نیست اما ...
وی در خصوص خدمات شهرداری تهران در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه با تأکید بر اینکه مسئولیت ارائه خدمات در مرزها بر عهده شهرداری نیست و فقط با هماهنگی سازمان حج و زیارت و سایر نهادهای مرتبط، خدماتی ویژه زائران در داخل و خارج مرزهای ایران از سوی شهرداری ارائه می‌شود، گفت: شهرداری منطقه ۴ و داوطلبان این منطقه در مرز چزابه مستقر و با توجه به نبود روشنایی در مسیر تردد زائران، این مشکل را مرتفع کردند.
امرودی ادامه داد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی، درمانگاه‌های موقت، ایجاد ۷۰ چشمه سرویس بهداشتی، فراهم کردن محل اسکان موقت برای دو هزار نفر واستقرار دو دستگاه آمبولانس توسط شهر سالم از اقداماتی بود که در مرز چزابه ارائه شده و تاکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ زائر در این مرز از خدمات درمان سرپایی استفاده کرده‌اند.

فعالیت ۸۰ دستگاه اتوبوس در مرز چزابه
وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران هیچ نقشی در مرزها ندارد و فقط مسئول پذیرایی مختصر از زائران اربعین است، گفت: شهرداری فضایی را فراهم کرده است تا مردم بتوانند ایستگاه‌های صلواتی در مرزها برپا و به زائران خدمت‌رسانی کنند. همچنین ۸۰ دستگاه اتوبوس در مرز چزابه فعال هستند که زائران را از پایانه مرزی تا نقطه صفر مرزی منتقل می‌کنند البته شرایط خروج از کشور در مرز چزابه بهتر از دو مرز دیگر است و زائران حدود چهار ساعت در این مرز معطل می‌‌شوند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پذیرایی از زائران اربعین در مرزها از ۱۲ آذر ماه توسط شهرداری تهران شروع شده و تا سه روز بعد از اربعین نیز ادامه خواهد داشت، گفت: همین خدمات در مرز مهران و شلمچه نیز ارائه می‌شود البته در هر یک از این مرزها ۳۰ دستگاه اتوبوس مستقر هستند.
وی همچنین اعلام کرد: شهرداری منطقه ۶ در مرز شلمچه و شهرداری منطقه ۵ نیز در مرز مهران مستقر و مشغول ارائه خدمات هستند.
حجت‌الاسلام امرودی افزود: بسیج شهرداری تهران در چهار نقطه از مسیر پیاده‌روی اربعین ایستگاه‌ی ارائه خدمات(موکب) برپا کرده است که توان ارائه خدمات به شش هزار نفر در روز را دارا هستند واینترنت رایگان، سرویس بهداشتی، لوازم گرم‌کننده، پتو و خدمات درمانی از جمله خدماتی است که در این چادرها ارائه می‌شود.

مشکل کمبود دارو نداریم و تاکنون نیز مشکل خاصی بروز نکرده است
وی از هماهنگی شهرداری تهران با هلال احمر برای ارائه دارو به زائران حسینی نیز خبر داد و گفت: مشکل کمبود دارو نداریم و تاکنون نیز مشکل خاصی بروز نکرده است اما میزان خدمات تکاپوی خیل جمعیت را نمی‌دهد. پوسترهایی نیز با شعارهای «کل یوم عاشورا؛ کل عرض کربلا» و «کربلا رمز فداکاری و وفاداری» در مسیر پیاده روی نصب شده است.
امرودی از فراهم کردن ۷۰۰ هزار سربند، بروشور و جزوه اطلاع‌رسانی نیز سخن گفت و اعلام کرد: ۱۰۰ نفر از داوطلبان در چهار ایستگاه مستقر و خدماتی از قبیل پذیرایی، تغذیه، خیاطی، تعمیر کالسکه و دوچرخه، واکس کفش و ... را ارائه می‌دهند.

زائران ایرانی برای رسیدن به شهر نجف با مشکل مواجه هستند
وی در ادامه با اشاره به اینکه از ما برای ارائه خدمات حمل و نقل زائران از پایانه‌های مرزی تا شهر نجف درخواستی صورت نگرفته است، اعلام کرد: زائران بعد از وارد شدن به داخل خاک عراق برای رسیدن تا شهر نجف با مشکل مواجه هستند. شهرداری تهران ۱۰۸ اتوبوس شرکت واحد را به عراق منتقل کرده و از سوی مسئولان عراقی به این اتوبوس‌ها اجازه داده شده در ۴۰ کیلومتری انتهایی مسیر نجف به کربلا مستقر و به ارائه خدمات بپردازند.

نذر کنید، خادم‌الحسین شوید
امرودی در خصوص خدمات نظافت شهرداری تهران در شهر کربلا نیز گفت: شهرداری تهران طی فراخوانی از مردم خواست برای مشارکت در نظافت شهر کربلا نذر کنند و ۵۰ چادر با تابلوی خادم‌الحسین در کربلا مستقر کرده است که زائران می‌توانند با مراجعه به این چادرها و دریافت کاور و وسایل مورد نیاز در نظافت این شهر مقدس همکاری کنند.
وی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ نفر از همکاران ما در شهرداری به صورت جهادی و داوطلبانه از ۱۳ آذر ماه به عراق اعزام و مشغول خدمت رسانی هستند، ۱۷ دستگاه اتوبوس نیز فردا از میدان امام حسین(ع) با بدرقه مردمی راهی کربلا می‌شود.
امرودی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در این خصوص که رئیس سازمان حج و زیارت خواستار افزایش تعداد اتوبوس‌های شهرداری در مسیر پیاده روی شده بود، آیا این امر محقق شد، گفت: ۱۴۰ اتوبوس در مرزها و ۱۰۸ اتوبوس با دریافت ویزای کار در عراق مستقر شده‌اند اما همچنان در تلاش برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: هر اقدامی که در راستای ترویج فرهنگ امام حسین(ع) باشد شهرداری تهران داوطلب اجرای آن است و در صورت نیاز از حضور در ستاد دائمی اربعین استقبال می‌کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما