تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۶
۰
کد مطلب : ۲۲۰۷۱

آب و گل تهران با مهربانی اهل بیت(ع) عجین است

آب و گل تهران با مهربانی اهل بیت(ع) عجین است
هشتمین ویژه برنامه پرده عشاق شب گذشته هشتم آذر با تجلیل از حاج علی اسداللهی مداح و پدر سه شهید، و سید احمد میرزمانی شاعر اهل بیت و پدر دو شهید در سالن مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم(ص) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام حمید قربانپور رییس فرهنگسرای تهران ضمن خوش آمدگویی به حضار، گفت: افتخار می‌کنیم که امروز میزبان مجلس تجلیل از پدران پنج شهید هستیم، دو عزیزی که در تمام زندگی حسینی زیسته‌اند و امروز نور وجودشان حاصل سال‌ها غلامی امام حسین(ع) است. صیانت از فرهنگ عاشورا تلاش برای حفاظت از تمامیت دین اسلام و ترویج متعالی ترین آموزه های اخلاقی است که این عزیزان در این راه پیشرو هستند.

تجلیل از پیرغلامان عمل به شعار تهران شهر مهربانی است

وی با بیان اینکه در راه حسین جز نور و زیبایی نیست و هر کس پا در این راه بگذارد قطعا به نور بی پایان حسینی خواهد رسید، افزود: از حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان که پشتیبان و حامی برگزاری این برنامه در مناطق مختلف تهران هستند تشکر می‌کنم، پرده عشاق تجلیل و تقدیر از عاشقان امام حسین(ع) و خادمان آن حضرت است و در حقیقت پاسداشت مقام و منزلت این بزرگواران و کمال انسانی است.

حجت الاسلام قربانپور تصریح کرد: پیرغلامان امام حسین(ع) راه را به ما نشان می دهند و در این برنامه الگو برتر ارائه می‌شود. معرفی این عزیزان نشان دادن گذشت صبر، حلم، بردباری و در یک کلام مهر و مهربانی است. شعار سازمان فرهنگی هنری، تهران شهر مهربانی است. چه کسی را باید معرفی کنیم مهربانتر از این بزرگواران و درواقع تجلیل از پیرغلامان عمل به شعار سال است.

آب و گل تهران با محبت اهل بیت عجین است

در ادامه این نشست احمد مسجد جامعی، با بیان اینکه آب و گل تهران با محبت اهل بیت عجین است گفت: این ویژگی را شهر دیگری ندارد. شهر تهران پیشترها روستای تهران بوده است؛ روستای تهران کنار یکی از فرزندان حسین سیدالشهدا(ع) شکل گرفته است، این بزرگوار نامش امام زاده سید اسماعیل بوده است، این امام زاده ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال پیش محور روستای تهران بوده است و علاوه بر مرکزیت مردم به این امام زاده بسیار اهمیت می دادند.

وی افزود: جایگاه این امام زاده را در بین مردم تهران از اینجا متوجه می شویم که قدیمی ترین شیئی که در تهران باقی مانده یک در چوبی ارزشمند و نفیس است، این اثر چوبی نشان می دهد که در تهران درختان زیادی بوده است که سابق به تهران چنارستان می‌گفتند و اینکه در تهران صنعت هنرمندان با چوب رونق داشته است. نشانه مهمتر این در چوبی این است که هنرمندان تهرانی عاشق اهل بیت بودند و دری چوبی را برای امام زاده تهران و برای فرزند سیدالشهدا ساختند.

عضور شورای شهر تهران بیان کرد: بعدها که قرار است تهران شهر شود دور این روستا را دیوار و حصار می کشند؛ هر حصاری تعدادی برج و بارو برای کمین سربازها و دفاع از شهر دارد و در تهران ۱۱۴ برج و بارو می‌سازند چون قرآن ۱۱۴ سوره دارد و در هر برج یک سوره قرآن را قرار می‌دهند.

وی افزود: پس از شکل گیری شهر تهران در ساخت تاسیسات شهر علاوه بر ساخت بناهای متداول حمام و مدرسه، بنای تکیه ساخته می‌شود و در دولت مرد سالار آن زمان یک خانم متولی ساختش می‌شود و تکیه خانم را می‌سازند تا نام اباعبدالله در آن تکرار شود و عزای امام حسین(ع) در آن برپاشود.

مسجد جامعی با بیان اینکه گسترش تهران نیز با توجه به محوریت امام‌زاده‌ها بوده است، گفت: محور شهر در آغاز امام زاده اسماعیل بوده است و وقتی می‌خواهند شهر را محله به محله گسترش دهند، محله بعد را در تربت امام زاده یحیی قرار می‌دهند و محله عودلاجان ساخته می‌شود و امام زاده زید محله بازار را شکل می‌دهد و محله سنگلچ نیز و هر محله محور یک امام زاده شکل می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در این شهر که پایه و اساسش با محبت اهل بیت گذاشته شده است و خاک و گلش با عشق به اهل بیت و قرآن کریم پایه گذاری شده طبیعی است که امروز شاهد این همه افراد علاقه‌مند و ارادتمند باشیم. شاهد این باشیم که فرزندان و عزیزانشان را به یاد بزرگان به میدان فرستاند و افتخار می کنیم که چنین تبار و پیشینه ای داریم. از اینکه این توفیق را پیدا کردیم تا در آستان این بزرگان عرض ارادت کنیم به خود می بالیم و آنهایی که بیشتر توفیق داشتند و امتحان‌های بزرگتری دادند نور چشمان ما هستند. از دو بزرگوار حاج اسداللهی و میرزمانی بافقی سپاسگذارم که در استمرار این راه سهم بیشتری داشتند و ارادت خود را به اهل بیت در عمل، نظر و بیان نشان دادند.

اجرای مداحی، شعرخوانی علیرضا قزوه، ذکر مصیبت حجت الاسلام صالح نیا و نمایش فیلم‌های مستندی از زندگی و سخن پیرغلامان امام حسین(ع) از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در پایان برنامه با برقراری ارتباط مستقیم با کربلا و نمایش تصویر حرم امام حسین(ع) حاضران با گفتن «لبیک یا حسین» دل به سیدالشهدا دادند و در ادامه از حاج علی اسداللهی مداح و پدر سه شهید، و سید احمد میرزمانی شاعر اهل بیت و پدر دو شهید تقدیر شد.

این ویژه برنامه به همت مناطق ۲۱ و ۲۲ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما