تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۱۹۰۶

هیئات از نفوذ خرافه در مراسم عزاداری امام حسین(ع) مراقبت کنند

هیئات از نفوذ خرافه در مراسم عزاداری امام حسین(ع) مراقبت کنند
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری درجمع مسئولان هیئات مذهبی، مداحان و مبلغات خواهر چهارمحال و بختیاری گفت: شمائل منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خرافه و مغایر با شأن این بزرگواران است و هیئت‌ها نباید آنها را به کار گیرند.

حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی با اشاره به خرافاتی که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) وارد شده است، اظهار کرد: امسال با آموزش‌ و برگزاری گردهمایی توجیهی در سطح استان برای هیئت‌های مذهبی این خرافه‌ها بسیار کاهش یافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در عزاداری امام حسین(ع) نقاط ضعف و آسیب‌هایی مانند خرافه و تحریف وجود دارد، برخی رفتارها خرافه نیست ولی آسیب است.

حجت‌الاسلام اروجی با بیان اینکه در نقل واقعه عاشورا گاهی تحریف وجود دارد، تصریح کرد: تحریف در این مراسم بیشتر از جانب برخی مداحان، مرثیه‌سرایان و مبلغان است؛ زمانی که یک واقعه به خطا تعریف شود و روایتگری آن دچار لغزش شود دلیل آن ممکن است به‌خاطر منابع موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: مبلغان، مداحان و مرثیه‌سرایان باید به دنبال منابع مورد تأیید بوده و مراکزی مانند حوزه علمیه نیز منابع صحیحی را معرفی کنند تا جلوی تحریف مکتوب گرفته شود و از سویی دیگر نیز منابع به درستی مطالعه شود تا در نقل آن نیز اشتباهی رخ ندهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مراسم عزاداری امام حسین(ع) باید طبق دستورات آن حضرت باشد و این مراسم باید زینت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد و معارف حسینی در آن بیان شود.

حجت‌الاسلام اروجی با بیان اینکه این مراسم باید همراه گریستن و گریاندن، سینه‌زنی و زنجیرزنی با محتوا نیز باشد، گفت: از ویژگی‌های مراسم عزاداری ماه محرم برگزاری آن به‌صورت فراگیر است، به‌گونه‌ای که شاهد هستیم و همه افراد حتی با طرز فکرهای مختلف در آن حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: مراسم عزاداری علاوه بر آنکه باید با شور و اشک و همراهی مردم باشد تا به شور حسینی و عاشورایی برسیم، باید تلاش شود که با پرداختن به ابعاد معرفتی و اعتقادی مکتب حسینی روز به روز معرفت و شعور شیفتگان امام حسین علیه السلام به ساحت مقدس ایشان بیشتر شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: جوانان برای داشتن درک درستی از محرم و عاشورا باید با علما و مبلغان همراه باشند.

حجت‌الاسلام اروجی ادامه داد: زیبنده‌ترین حالت برای اجرای مراسم در این ایام الگوبرداری از سیره و سنت علما و بزرگان دینی است و در همه ادوار با نگاه ویژه و بصیرت عاشواریی باید سیره مقام معظم رهبری و مراجع و بزرگان دین را به‌عنوان الگوی رفتاری در این ایام نصب العین قرار داده و آن را تبلیغ کنیم.

وی گفت: معمولاً راهبرد جامعه شیعه این بوده است که با اهل سنت همراهی کنیم، شاید عده‌ای مخالف با آن باشند ولی منظور از وحدت آن نیست که با آنها یکی شویم بلکه باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که از ایجاد گروهک‌های تروریستی مثال داعش، طالبان و القاعده جلوگیری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما