تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
۰
کد مطلب : ۲۱۹۰۵

مداحی و روضه خوانی در سوگ ائمه اطهار(ع) امری مقدس است

مداحی و روضه خوانی در سوگ ائمه اطهار(ع) امری مقدس است
محقق و پژوهشگر امور دینی درجمع مسئولان هیئات مذهبی،مداحان و مبلغات خواهر چهارمحال و بختیاری گفت: مداحی و روضه خوانی در سوگ ائمه اطهار علیهم السلام امری مقدس است.

دكتر علی‌اكبر رائفی‌پور، با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالارشهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام، هرچه باشكوه‌تر برگزار شدن این عزاداری‌ها باتوجه به موضع‌گیری غرب و دشمنان اسلام علیه ائمه اطهار و شیعه را خواستار شد.

وی مداحی و روضه خوانی در سوگ ائمه اطهار علیهم السلام را امری مقدس دانست و گفت: عزاداری و مداحی در مراسم سوگواری ائمه اطهار بسیار گسترده و قابل تأمل است که باید مورد توجه جدی متولیان این حوزه و مداحان قرار گیرد.

دکتر رائفی‌پور با اشاره به ورود شیوه‌های نادرست به مراسم عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، اظهار كرد: این شیوه‌های عزاداری، فرهنگی تهاجماتی است كه توسط غرب، بعضی ادیان نوظهور و مستكبران وارد عزاداری‌های شیعیان شده است.

چانه‌‌زنی‌، قداست عزاداری‌ها را زیر سوال می‎برد
وی به پیدایش دلالی و چانه‌ زنی‌ها در عرصه مداحی و سوگواری‌ها اشاره و تاکید کرد: مداحان باید از این اقدامات ناشایست پرهیز کنند چراکه اینگونه اعمال قداست عزاداری‌ها را زیر سوال می‎برد.

رائفی‎پور نیرنگ‎های غرب برای نابودی اسلام و به ویژه شیعه را یادآور شد و گفت: غرب، كمونیست و ادیان نوظهور كه امروزه تحت لوای اسلام روی كار آمده و همچنین شبكه‌های اجتماعی تحت حمایت دولت‌های مستكبر راه‌اندازی شده هدفی جز نابودی شیعه و قیام امام حسین علیه السلام ندارند.

مداحان در مرحله اول راه خود را بشناسد
به گفته وی، ورود به عرصه مداحی یك توجه همه جانبه از سوی عاشقان اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام را می‏ طلبد؛ بنابراین افرادی که وارد این حوزه می‌شوند ابتدا باید راهی را كه به آن وارد شده بشناسد و بدانند كه از این پس زندگی شان در همه ابعاد باید مراقبت شود.

وی افزود: مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) كسی است كه از اهل بیت سخن می‌گوید، در همین راستا كسانی كه می‌خواهند ائمه اطهار(ع) و اسلام را تضعیف كنند در ابتدا از زیر سوال بردن مداحان و مبلغان دینی شروع می‎کنند.

مداحی و روضه خوانی ساده خوانی است، آهنگ‌ و ریتم نمی‌خواهد
رائفی‎پور بر لزوم توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر عنایت به محتوای مطالبی كه در عزاداری‌ها خوانده می‌شود، تاکید و اظهار کرد: مداحی و روضه خوانی ساده خوانی است، آهنگ‌ و ریتم نمی‌خواهد اما متاسفانه اكنون این امر در مداحی‌های ما ظهور پیدا كرده است.

وی گفت: مداحان بدون توجه به آنچه كه برایشان تهیه شده می‌خوانند، غافل از آنکه غرب به ترانه‌های غربی و روضه‌های خوانده شده در مراسم سوگواری پرداخته و شان اسلام و ائمه علیهم السلام و شیعه را زیر سوال می‎برد.

روضه‌خوانی بدون توجه به واقعیت‌ها بدعت‎گذاری است
رائفی‌پور همچنین به ضرورت مطالعه دقیق كتاب‌های ادعیه و نوشته‌های تاریخی تاکید و تصریح كرد: مداحان و مبلغان دینی ابتدای امر باید به مطالعه و تحقیق بپردازند تا از صحت و درستی آنچه به بیان می‎کنند اطمینان داشته و بعد روضه‌خوانی كنند؛ چراكه روضه‌خوانی بدون توجه به واقعیت‌ها نوعی بدعت‎گذاری است.

به گفته وی، هر آنچه امروز در روضه‌ها و مداحی‎ها غیر از واقعیات بیان ‎شود به عنوان یك بدعت باقی خواهد ماند و چنانچه از صحت موضوع ناآگاه باشیم باید پاسخگو باشیم.

شیعیان هوشیار باشند
رائفی‎پور با اشاره به ضرورت هوشیاری شیعیان، شیعه را در برابر اسلام، ائمه و مظلومیت امام حسین علیه السلام مسئول دانست و اظهار کرد: دشمن امروزه خود را پشت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مخفی می‌كند تا بتواند ضربه‌های عظیم و غیرقابل جبران بر پیكر اسلام وارد سازد.

وی افزود: دشمن برای نابودی اسلام و شیعه با هزینه بودجه‌های میلیاردی و راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی در راستای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و با هدف نابودی اسلام، از هیچ کوششی فرو گذاری نمی‎کند.

رائفی پور ضمن اشاره به مظلومیت حضرت علی علیه السلام و سكوت ایشان برای جلوگیری از تفرقه و حفظ اتحاد بین امت اسلامی، گفت: گاهی شیعه باید سكوت كند؛ چراكه دشمن با تحریك مسلمانان می‌خواهند رفتاری غیراسلامی و دون شأن ملت مسلمان ببینند و علیه این امت‌ها استفاده كنند.
وی با اظهار گلایه از متولیان هیئات مذهبی، مداحان و مبلغان، بر لزوم ساماندهی این قشر تاثیر گذار بر فکر و فرهنگ مردم، تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما