تاریخ انتشار
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳
۰
کد مطلب : ۲۱۳۰۸

قمه زنی از مراسم عزاداری حذف شود

قمه زنی از مراسم عزاداری حذف شود
آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه پنجشنبه در همایش آسیب شناسی مراسم محرم در مینودشت، گفت : 1375 سال پیش امام حسین (ع) مظلومانه شهید شد ولی طی این سال ها مردم هر سال چنان عزاداری می کنند که انگار همین دیروز عزیز فاطمه (س) به شهادت رسیده است.

وی افزود: هر داغی به مرور زمان کهنه می شود ولی تنها داغ امام حسین (ع) است که هر سال پرشورتر و پرحرارت تر می گردد.

مداحان اهل بیت هنرمندانه مردم را بگریانند
وی بیان کرد: مجالس عزاداری امام حسین (ع) دو بعد اساسی دارد که یک بعد آن عاطفی آن است که نباید از آن کوتاه آمد بلکه روضه خوانان باید با افتخار روضه بخوانند و مداحان اهل بیت هنرمندانه مردم را بگریانند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که ما هر چه داریم از این شورهای باصفا از این سینه زنی ها، زنجیرزنی های معمولی و مجالس باصفای امام حسین (ع) است، خاطرنشان کرد: باید داغ جان گداز ابی عبدالله  تا قیامت برای مردم ترسیم شود و بعد عاطفی این مجالس نباید فراموش شود.

وی ادامه داد: در طول تاریخ همیشه جنگ وجود داشته است و در جنگ تن به تن کشتن نیز اتفاق می افتد، ولی در جنگ ها یک قاعده کلی رعایت می شود و آن این است که هرگز حتی دشمن را تشنه نمی کشند ولی عزیز فاطمه (س) لب تشنه کشته شد.

وی با تاکید بر این که ما شیفته مظلومیت امام حسین (ع) آن هم برای دین هستیم، تصریح کرد: تنها خط قرمزی که در عزاداری ما عنوان شده است قمه زنی است که نباید صورت گیرد و هر محله یا روستا می تواند با سبک سنتی خود عزاداری کند.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: بعد دوم بعد عقلانی و بعد خردمندانه است، در این نهضت به همان اندازه که به شور حسینی اهمیت می دهیم باید به شعور حسینی نیز اهمیت داده شود که این ماموریت به عهده سه گروه است.

وی ادامه داد: خطیب های مجالس، مداحان اهل بیت و بانی ها و روسای هیئت ها. باید فرصت دهه عاشورا تا دهه آخر صفر و ایام محرم و صفر مقتنم شمرده شود.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: خطیب های مجالس باید مطالعه کرده سخن گویند و فقط به محفوظیات اکتفا نکنند. باید متعهدانه حرف بزنند تا به بعد اعتقادی، بصیرتی، اخلاقی مستمعین افزوده شود که به این امانتدارانه حرف زدن می گویند.

وی بیان کرد: خطیب ها نباید نسبت به آرمان های ابی عبدالله الحسین بی طرف باشند، باید در خطابه هایشان از درس ها ، عبرت ها و اردوگاه حسینی سخن بگویند.

مراقب سبک های لس آنجلسی در مداحی باشید
وی با بیان این که خطیب ها باید مواظب جریان افراط گرایانه شیعه که بنام تشیع تفرقه افکنی می کنند باشند، اضافه کرد: بعضی از این افراد به بعضی از هیئت ها پول می دهند تا اسمی از امام و مقام معظم رهبری و شهدا در مجالس زده نشود، تردیدی نیست که این آب به آسیاب یزیدیان ریختن است که باید خطیب های مجالس روشن گرانه واقف به این امر باشند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: مداحان نیز با خواندن اشعار بلند اخلاقی ، معنوی و دینی تعهد خود را نسبت به سیدالشهدا ادا کنند و در مداحی از سبک های لس آنجلسی استفاده نکنند.

وی گفت: خوشبختانه موج گرایش به سبک های سنتی رواج یافته است. باید به این امر توجه کرد که تعداد زیادی از جوانان ما وقت خود را در این مجالس می گذرانند پس خوب است مسائل شرعی ، مباحث اخلاقی و اعتقادی و تحلیل های دولت سیاسی عرضه شود.

وی اظهار کرد: در مورد روسای هیئت ها نیز به این امر توجه شود که تمام دغدغه شان گرفتن مجلس نباشد و مجلسی بدون هدفمند برگزار نمایند. بانی ها امانت دارانه هم شعور و هم شور حسینی و هم سبک زندگی را مدیریت کنند.

آیت الله خاتمی در پایان اذعان کرد: عاشورا در راه است و همه این افراد برای این امر مهم خود را باید آماده شوند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما